Mede gebruikers,
In de BAG-viewer maken we gebruik van de locatieserver. We gebruiken één zoekveld waarin je op alle gegevens kunt zoeken. Bij het zoeken op een adres of postcode + huisnummer levert de locatieserver (wat mij betreft) te veel resultaten als het huisnummer ook de eerste letter van de postcode is.
Voorbeeld ter illustratie:
Bij het zoeken op asserweg 9 Hooghalen geeft de locatieserver alle adressen aan de asserweg in Hooghalen omdat de postcode (9414TB) begint met een 9. De postcode wordt als match gevonden. Als je bijvoorbeeld zoekt op asserweg 7 krijg je (keurig) slechts één resultaat. Omdat er een exacte match (op adres) gevonden wordt, zouden wij graag zien dat de locatieserver alleen het adres met huisnummer 9 zou leveren.
De locatieserver geeft trouwens ook alle adressen aan de asserweg in Hooghalen als je zoekt op (het niet bestaande) adres asserweg 94 (omdat de postcode begint met 94) Het is wat ons betreft verwarrend dat er in dit geval resultaten getoond worden omdat hierdoor niet direct duidelijk is dat het adres niet bestaat.
Het probleem is dat de locatieserver 9 niet alleen herkent als huisnummer, maar ook als deel van een postcode.
Een mogelijke oplossing zou voor ons kunnen zijn dat de locatieserver alleen postcode resultaten levert als de zoekopdracht voldoet aan de kenmerken van een postcode. Ik kan me voorstellen dat er gebruikers zijn die graag resultaten ontvangen per woonpaatswijkcode (de vier cijfers uit de postcode) maar ik verwacht niet dat gebruikers postcode gegevens willen ontvangen bij het zoeken op één cijfer. Oftewel: geef alleen resultaten uit het postcodeveld als de zoekopdracht uit vier cijfers bestaat of uit de combinatie van vier cijfers en twee letters en laat de resultaten tot en met drie cijfers achterwege. Postcodes zijn in die zin makkelijk te herkennen.
Ik ben benieuwd of er andere gebruikers zijn die zich herkennen in het hierboven geschetste probleem, en of hiervoor mogelijke oplossingen zijn gevonden.