The new 3D BAG is released

The new version of the 3D BAG is out! With many new features, more detail and a brand new 3D viewer.

The 3D BAG is an up-to-date data set containing 3D building models of the Netherlands. The 3D BAG is open data. It contains 3D models at multiple levels of detail, which are generated by combining two open data sets: the building data from the BAG and the height data from the AHN. The 3D BAG is updated regularly, keeping it up-to-date with the latest openly available building stock and elevation information.

The 3D BAG is also a place for experiments. It is a medium for testing ideas as we do in the 3D geoinformation research group. Based on experiences with the data, we are constantly improving our methods, and by providing our own service we retain full control over the whole process from input data, pre-processing and reconstruction to querying and using the reconstructed 3D data in urban applications. This allows us to develop, test and release improvements, or even break things, as we see best.

Main features:¶

  • Three levels of detail. Pick the most suitable LoD for your application from the available LoD1.2, LoD1.3 and LoD2.2.

  • Both 2D and 3D. Besides the 3D models, we also offer the 2D projections of their roof surfaces with associated height references.

  • Underground and overlapping buildings and building parts removed. The completely underground and overlapping buildings (eg one building “floating” above another) are excluded from the reconstruction. Buildings with parts under the terrain have their underground parts cut off.

  • Fall back to a simple model for problematic input. Buildings with glass roofs, especially greenhouses, have an inconsistent point cloud in the AHN. For these buildings, that usually have a very simple shape anyways, we fall back to a simplified 3D model in order to generate usable models.

  • Quality control integrated. We run our 3D models through val3dity, so that you don’t need to validate the 3D data yourself.

  • Available in several formats. CityJSON, GeoPackage, Wavefront OBJ, PostgreSQL, WMS, WFS.

https://3dbag.nl

The 3D BAG team.

16 likes

My team and I were very much looking forward to this! Thank you, this is great!

I read in the documentation that the 3D models will not be available through WMS or WFS. Are there any plans to do so?

Glad to hear! No concrete plans currently, but in the future we may look into a REST API for CityJSON.

1 like

Ziet er gaaf uit. Goed werk!!!

1 like

Kan het kloppen dat deze datasets een ‘eigen’ nulpunt definitie hebben? Hoe is het raster vastgelegd?

Staat in de metadata van de GeoJSON:

“geographicalExtent”:[105475.09499707031,443446.56600183103,-2.5869998931884766,106282.84600415039,443896.6808242187,18.35120964050293]

Dit zijn RD-coördinaten. Ten opzichte van het linker onderhoek punt zijn alle objecten beschreven denk ik, want ik zie ook dit staan:

“transform”:{“scale”:[0.001,0.001,0.001],“translate”:[105475.09499707031,443446.56600183103,-2.5869998931884766]}}

Dit houdt in dat er een verschaling wordt toegepast en een verplaatsing. Ik heb me verder niet verdiept in GeoJSON formaat dus met zekerheid kan ik dat niet zeggen.

1 like

Het raster (de tileset) is een quadtree, waarbij iedere leaf ongeveer 3500 gebouwen bevat zodat de bestandsgrootten redelijk uniform zijn.

Zoals Anton al had gevonden zijn de coördinaten in de CityJSON-bestanden geschaald en getransleerd om de data te comprimeren. Met de informatie in “transform” kan je makkelijk teruggaan naar RD, zie:

en

Of je kan de “decompress” functie gebruiken van cjio om de coördinaten van het hele bestand in een keer terug te zetten: GitHub - cityjson/cjio: CityJSON/io: Python CLI to process and manipulate CityJSON files

1 like

Bedankt! Ik had er overheen gekeken, verwachtte zoiets aan het begin van de file te lezen :slight_smile:

Is deze quattree ook als pdf’je met een luchtfoto of misschien als WMS aan te roepen?
Dat maakt het makkelijker doelgericht zoeken en converteren.

Waarom is hiervoor weer iets nieuws bedacht dat van die idiote getallen met 11 cijfers achter de komma geeft?

1 like

Jochem, ik heb even in de json gekeken en de coordinaten zijn zo wel veel efficienter:

[[85497,85460,85457]],[[85498,85440,85499]],[[85499,85440,85441]],…

Die absurde nauwkeurigheid zit dus alleen in de extent en translate definities. Fiew!

Bij het transformeren krijgen alle coördinaten wel tot 11 decimalen een waarde. Gelukkig wordt dit door de gemiddelde gebruiker nooit opgemerkt.
Toch zou het correcter zijn als databeheerders altijd het aantal decimalen afstemmen op de nauwkeurigheid van de bron.

Aan de andere kant, ook dat zorgt weer voor problemen. De KLIC bijvoorbeeld mag tot een meter afwijken maar als je alle coördinaten afrondt op een hele meter dan wordt de weergave er niet beter op. Bovendien zijn er elementen die wel nauwkeuriger zijn gemeten, het hóeft niet een meter te zijn.

Misschien is het nog beter om de gebruiker op te voeden qua verwachting. Hoe vaak ik niet merk dat gebruikers denken dat de Kadastrale kaart op de mm nauwkeurig zou zijn… terwijl het toch algemeen bekend zou moeten zijn dat dit niet het geval is.


Dit is overigens een andere discussie. Als er behoefte aan is om over de nauwkeurigheid van databronnen in het algemeen te praten, dan kan daarvoor een nieuw topic worden geopend. Hier kan dan 3D BAG gerelateerde zaken worden besproken.

Dank je Anton.

Ik denk dat het hier om het verkleinen van de bestandsgrootte gaat en niet om de te verwachten nauwkeurigheid. Er is gekozen voor 1 mm.

Dat die decimalen weer worden toegevoegd in bv QGIS maakt niet veel uit, die coordinaten hebben toch wel een hoge nauwkeurigheid (8 bytes ofzo) en of er dan nullen of andere aarden staat is om het even. Alleen bij het opnieuw opslaan in een (ander) formaat ben je misschien je reductie kwijt

1 like

Ziet er super gaaf uit. De WMS is erg handig om te gebruiken.
Ik heb een tweetal vragen:

  1. Hoe vaak wordt de data geupdate?
  2. Hoe kan ik de Postgres dump importeren in een eigen database? Ik heb vaker dumps ingelezen, maar deze dump ziet er anders uit. Ik ben gewend dat het één .backup file is, maar het zijn nu meerder zips in een zip.

Oh het is me al gelukt om de dump in te lezen.

Gaaf! Wel jammer dat het niet in 3D Tiles formaat is gepubliceerd, is dat minder populair hier omdat Nederland zo plat is? :smiley:

Wel apart dat in de getallen achter de comma lijken te verdwijnen als ik de WFS gebruik.
Maar ik heb nu wel een mooi kaartje in DWG met de 0 punten en id.

Het lijkt erop dat dit niet overeen komt met de Nederlandse tiling-richtlijn of een andere gebruikelijke tiling. Dat lijkt me niet zo gebruiksvriendelijk.

De tileset zit inderdaad ook in de webservices, zoals je volgens mij al gevonden hebt maar is voor anderen misschien handig om te weten.

Wordt waarschijnlijk maandelijks of driemaandelijks geüpdatet.

1 like

We gebruiken 3D Tiles in de viewer! Denk je dat het interessant zou zijn om het expliciet als download aan te bieden?

1 like