Je moet het me maar niet kwalijk nemen, maar ik wilde de verschillende download-resultaten even bij elkaar zetten voor de nodige referentiedocumentatie, en toen kwam ik toch wat, hoe zal ik het zeggen, “onverwachte” verschillen tegen.
Allereerst is neem ik aan dat bekend is dat de RESTful api weer een ander soort camelCase betracht dan de WFS api. Die van de WFS api vind ik persoonlijk meer correct, maar geen van beide is erg consequent. (vergelijk: bronhoudercode vs statusCode).
Verder valt het me op dat het WFS downloadresultaat een veld lijkt te missen, te weten: hoogteVanafMaaiveld.
Nou heb ik daar op zich niet zo’n probleem mee, velden die leeg zijn of op default staan, zouden in principe overgeslagen kunnen worden, maar dat gebeurt dan niet heel consequent, want de velden objectid en type komen wel gewoon leeg door.
Dat laatste resulteert bij de OGC en RESTful apis in een “null” waarde, maar bij de WFS in een lege string.
Tijdstippen in de OGC resultaten lijken in UTC door te komen. Dat wordt misschien voorgeschreven, maar omdat ik dat zo gauw niet kan vinden, meld ik het maar even.
Verder had ik na een CRS testje via de RESTful api voor mezelf het volgende genoteerd:
Note:
If a melding was sent as 3d, it can be retrieved as both 2d and 3d.
If a melding was sent as 2d, it can only be retrieved as 2d
Dat leek me wel problematisch, want, met uitzondering van je eigen meldingen, weet je van te voren natuurlijk niet of het 2d of 3d is.
In het verlengde daarvan kun je bij de WFS en OGC versies geen 3d CRS kiezen. Niet dat dat noodzakelijk is, maar het is eigenlijk een beetje raar als je een melding kunt aanmaken met een 3D crs, maar die vervolgens niet als zodanig kunt ophalen via de andere webservices.
De RESTful API pagina toont versie nummer 2.3.1 in de header, maar 2.4 in de changelog.
En dan is er nog een issue met ids, maar daar zal ik even een aparte post aan wijden.
ps. Dit bericht is tot stand gekomen zonder gebruik van 1 april grappen. Kunstmatige intelligentie kwam er trouwens ook niet aan te pas, alhoewel de meningen met betrekking tot mijn cerebrale vermogen sterk zullen verschillen…