Toegankelijkheid

In de webinar wordt besproken dat het onduidelijk is of het voldoet aan de Webrichtlijnen en toegankelijkheideisen.
Is hier inmiddels al meer duidelijkheid over? Het ziet er zeer interessant uit, maar als het niet toegankelijk is houdt het voor ons als overheidsinstantie op om hier mee te gaan werken.

Bas, kun je misschien wat meer informatie geven, welke duidelijkheid je precies wilt hebben. Welke richtlijn of toegangelijkheidseis je dan wel wilt dat dit gaat voldoen etc.
En over wat soort ‘overheidsinstantie’ en gebruik van kaartjes je het hier dan hebt?

Dit soort richtlijnen zijn namelijk niet zo zwart wit als jij voorstelt.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je in een website een klein kaartje wilt opnemen van het aantal ambtenaren per wijk van een gemeente. Dat kun je dat als ‘voorleesbaar’ lijstje laten opnemen, maar je kunt daarnaast een infographic/kaartje erbij zetten waarop die aantallen staan afgebeeld.

Er is zoveel informatie die eigenlijk bijna niet is over te dragen met een website, dan kun je toch ook niet stellen dat 'het internet eigenlijk voor ons als overheidsinstantie niet iets is om mee te gaan werken"?

Verder weet ik uit ervaring hoeveel moeite/geld het kost om een kaartviewer met wat data WEL te laten volledig te laten voldoen aan ALLE eisen.

Ben jij bekend met een viewer die dat wel is? Dan hoor ik graag wat daaraan dan gedaan is om dat voor elkaar te krijgen. Het mooie met FOSS is namelijk dat je dat dan eventueel kan proberen toe te voegen :slight_smile:

Maar zo breed melden dat “als het niet kan xxxx’en” dan hebben ‘wij’ er niks aan lijkt me een beetje te algemeen en weinig opbouwend gesteld…

Hoi,
Laat ik voorop stellen dat ik absoluut niemand heb willen aanvallen. Ik proef namelijk wat frustratie en het was niet mijn bedoeling om dit op te roepen. De viewer is erg mooi en uiterst geavanceerd. Ik denk dat er ook ontzettend veel mee mogelijk is. Ik schreef mijn post direct na het zien van het filmpje en dit was wel de belangrijkste vraag die bij mij opkwam.

Als gemeente Noordoostpolder hebben wij toegankelijkheid hoog in het vaandel staan en wij weten dat we niet verplicht zijn om de kaarten te laten voldoen aan de eisen. Maar dat willen we wel, in het licht van: “je bent helemaal toegankelijk of je bent het niet”.

Laat ik mijn vraag anders formuleren: In welke mate voldoet het kaartmateriaal aan de richtlijnen zoals op https://www.digitoegankelijk.nl/onderwerpen/geo-informatie en https://www.platformrijksoverheiddemo.nl/hoofdrubriek-uitgebreid/kaart-geotool weergegeven?

Bas, wat goed dat jullie toegankelijkheid zo benaderen. Er kan namelijk wel al heel veel om geo-informatie toegankelijk te publiceren.

Als je kijkt naar het toegankelijk maken van geoinformatie zijn er meer aspecten dan de kaartviewer, waar NL Maps een basis voor is. Het gaat namelijk primair niet om de kaartviewer, (het middel), maar om de informatie die je op de kaart wilt afbeelden. Die moet toegankelijk aangeboden worden. Dat kan inderdaad ook zijn door een lijst op een webpagina te publiceren van de gegevens, zoals Richard suggereert. En als aanvulling op die lijst een kaart, omdat voor veel gebruikers dat (ook) handig is. Voor die kaartviewer spelen dan dingen als: een goede werking met het toetsenbord (in de basis lijkt dat te werken voor NL Maps, ga maar eens met een TAB-toets en enter aan de gang: je kan dan in/uitzoomen bij de OpenLayers en Leaflet variant) en een geschikte visualisatie van de geo-informatie die je afbeeldt op de achtergrondkaart en leesbare/begrijpelijke geo-informatie. Dat eerste is iets van de kaartviewer, maar het tweede is iets wat je als overheid zelf goed moet doen.

Het hangt natuurlijk af van de informatie die je wilt publiceren wat een handige aanpak is. Misschien ken je het al, maar de handreiking Webrichtlijnen en geo-info geeft anders hopelijk wat richting: https://www.geonovum.nl/wegwijzer/standaarden/webrichtlijnen-en-geo-20-bèta

Hierin staan ook suggesties voor oplossingen, zie hoofdstuk 2.

Wat ik maar wil zeggen: je kan in het algemeen niet zeggen of een viewer voldoet, omdat het toegankelijk maken van geo-informatie meer behelst. Wel kan een viewer blokkerend werken, toegankelijkheid in de weg zitten. Ik denk dat je met NL Maps in de basis best toegankelijk geo-informatie kan publiceren, maar dat ligt vooral aan de manier van publiceren van de informatie op de achtergrondkaart van NL Maps en hoe je NL Maps inzet op je website.

Beste Thijs, bedankt voor je reactie. Ik ga er intern eens even mee aan de haal en zal onze bevindingen hier delen.
Groet, Bas