Bas, kun je misschien wat meer informatie geven, welke duidelijkheid je precies wilt hebben. Welke richtlijn of toegangelijkheidseis je dan wel wilt dat dit gaat voldoen etc.
En over wat soort 'overheidsinstantie' en gebruik van kaartjes je het hier dan hebt?
Dit soort richtlijnen zijn namelijk niet zo zwart wit als jij voorstelt.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je in een website een klein kaartje wilt opnemen van het aantal ambtenaren per wijk van een gemeente. Dat kun je dat als 'voorleesbaar' lijstje laten opnemen, maar je kunt daarnaast een infographic/kaartje erbij zetten waarop die aantallen staan afgebeeld.
Er is zoveel informatie die eigenlijk bijna niet is over te dragen met een website, dan kun je toch ook niet stellen dat 'het internet eigenlijk voor ons als overheidsinstantie niet iets is om mee te gaan werken"?
Verder weet ik uit ervaring hoeveel moeite/geld het kost om een kaartviewer met wat data WEL te laten volledig te laten voldoen aan ALLE eisen.
Ben jij bekend met een viewer die dat wel is? Dan hoor ik graag wat daaraan dan gedaan is om dat voor elkaar te krijgen. Het mooie met FOSS is namelijk dat je dat dan eventueel kan proberen toe te voegen 
Maar zo breed melden dat "als het niet kan xxxx'en" dan hebben 'wij' er niks aan lijkt me een beetje te algemeen en weinig opbouwend gesteld...