TopGrenzen verouderd

Het meest actuele TopGrenzen bestand is van 11 febr 2020. De grenzen in de laag RegistratiefGebied uit de Top10NL zijn al wel aangepast aan de nieuwe situatie per 1-1-2021. Waarom laat de actuele versie van de TopGrenzen op zich wachten?

Hallo @Hinko,
De grenzen in de TOP10NL-levering van februari zijn gebaseerd op de voorlopige burgerlijke gemeentegrenzen vanuit de BRK. Dat is de reden dat er nog geen TOPgrenzen van 2021 gepubliceerd is.
Onlangs zijn ook de definitieve burgerlijke grenzen gepubliceerd en kan TOPgrenzen 2021 ook gemaakt worden.
Ik verwacht dat deze op korte termijn via PDOK ontsloten gaat worden.

2 likes

Hoi Daniel, Bedankt voor je antwoord. Begrijp ik hieruit dat de provinciegrenzen uit het TopGrenzen bestand gegeneraliseerd worden uit de bestuurlijke provinciegrenzen? Was dit voorgaande jaren ook al het geval of is het productieproces aangepast? In het laatste geval verwacht verwacht ik dat de verschillen tussen de beide begrenzingen kleiner zullen worden.

Hallo @Hinko,

De mutaties in de gemeentegrenzen in de BRT worden al enkele jaren gegeneraliseerd uit de grensmutaties uit de BRK. Door de generalisatie zitten er dus verschillen tussen beide datasets. Een aantal jaar geleden zijn de grootste verschillen onderzocht en zo nodig gecorrigeerd.
Aangezien de provincies een samenvoeging zin van enkele gemeenten, zullen de provinciegrenzen ook afwijken.