Topotijdreis 1940 mist een heel stuk Noord-Holland

Het was me al eerder opgevallen dat er iets mis lijkt te gaan met de 1940-laag in Topotijdreis. Een heel stuk noord-west NH (van Den Helder tot aan Schoorl, en landinwaarts tot Van Ewijcksluis/Kolhorn) toont (voor zover ik kan zien!) de 1930-kaart in plaats van de 1940-kaart. Dat is het duidelijkst te zien bij Van Ewijcksluis:

De Kleine Afsluitdijk of Amsteldiepdijk ligt er al sinds 1924. Dat ie nog niet op de 1930-versie staat, vind ik niet zo vreemd, maar als ie er eenmaal op staat, moet ie er ook helemaal op, lijkt mij :wink:
Volgens de attribution rechtsonderaan is dit de “Top50”, verder inzoomen word het de “Top25”, en daar is het hetzelfde.

Als je uitzoomt, dan klopt het bij Van Ewijcksluis wel weer, maar dan lijkt Den Helder/Texel verdwenen:

Dit stukje is volgens de attribution afkomstig van de “Topografische Kaart 200D”.
Kan me niet voorstellen dat die kaartbladen nergens te vinden zijn, dus ik denk eerder aan tiles die niet goed opgehaald worden, of niet op de juiste plek staan, of zoiets. Het is wel jammer, want misschien gebeurt dit ook wel ergens anders? Of bij andere jaartallen? Hier valt het goed op, omdat een beroemd stuk infrastructuur ineens verdwijnt, maar ergens in een polder zie je dit misschien niet zo snel. Hoewel, nu ik er even gauw naar blader, zie ik dit in de Noordoost-polder:

1 keer uitzoomen:

Lijkt ook niet goed te gaan, maar da’s geen verschil tussen andere drukkers of druktechnieken. Dat lijkt echt anders gekarteerd te zijn, of zou dat een foutje zijn op de originele kaartbladen? 1970 zie je hetzelfde, maar dan alleen op de “Top25”.
Ik krijg dus het gevoel dat op sommige plekken kaartbladen niet (goed) getoond worden of zoiets… maar dat is erg lastig te beoordelen aan de client-zijde.

1 like

Ik zie dat fenomeen idd ook rond het Olympisch Stadion in Amsterdam (Topotijdreis: 200 jaar topografische kaarten):

• In 1929 komt het “Oude Stadion” (gebouwd in 1912, afgebroken 1928) pas in beeld:

• In 1935 is dat Stadion weer verdwenen:

• Een jaar later staat het er weer, tot en met 1951 (maar dan zijn aanpalende kaartbladen, met name aan de noordkant al véél recenter):

• Pas in 1952 zien het het Olympisch Stadion van 1928 op de kaart verschijnen:

1 like

Ik zal collega’s vragen om hier naar te kijken wat er speelt. Er wordt momenteel gewerkt aan enkele andere aanpassingen voor andere jaartallen, en we beoordelen dan dit ook. @RichardWitmer ter info.

2 likes

Doet Topotijdreis eigenlijk aan throttling? Ik heb het vermoeden dat de dataoverdracht naar mijn computer soms wordt begrensd. Of meer waar: ik krijg helemaal geen data meer binnen.

Geen idee. Ik zie de kaarten nog steeds, zonder enige beperking, maar de originele missende bladen zie ik ook nog steeds…

Nee er is geen throttling, iedereen mag helemaal ‘los’ gaan met de website topotijdreis.nl bevragen.