Onze achtertuin op de Thamerlaan 4 te Uithoorn is door vorige bewoner opgehoogd. Wij willen graag de oorspronkelijke hoogte weten
wanneer is het (ongeveer) gebeurd?
met AHN zou je kunnen terugkijken hoe hoog het was en hoe hoog het nu is.
“de hoogte” is echter wel een lastig begrip. Gaat het om het hoogste punt in de tuin, laagste punt in de tuin, het midden van de tuin?
Wil je het op millimeter niveau weten of ongeveer globaal?
op de AHN viewer kan je AHN2 (uit 2010) met AHN5 (uit 2023) vergelijken:
Het gaat om het laagste gedeelte van de tuin, dus achterin. De schuur staat er al vanaf 2002 dat het huis gebouwd is. Dus die hoogte hoef ik niet te weten. Het gaat om het gras die naar de veranda gaat Deze heeft de overleden heer in de periode 2018-2023 heeft opgehoogd. Ik kan een foto toesturen als dat helpt.
Het gaat hoofdzakelijk om de erfscheiding bij de schutting. De hoogte van de schutting grond naar nummer 3. Ik wil het op de millimeter weten. 2010 is ook goed en dan daarbij 2023. Ik snap het niet zo goed
Aha dit klinkt als een geval voor de Rijdende Rechter. Je hebt een erfafscheiding en wil (op de milimeter) weten of deze nog verhoogd kan worden?
Aangezien de tuin de afgelopen jaren is opgehoogd wil je de schutting nu ook met zoveel verhogen?
Ik kan je niet verder helpen. Ik weet dat de meeste gemeenten regels hebben over de maximale bouwhoogte van erfafscheidingen. Maar ik heb geen idee hoe en vanuit welk punt dat gemeten moet worden. Zeker niet als het om millimeters gaat.
Een kennis van mij had een soortgelijke situatie. Haar buurman keek intimiderend vaak onnodig over de schutting. Zij heeft maar bamboestengels geplaatst op haar deel van het erf. Dat groeit als een malle de hoogte in enje kunt er bijna niet doorheen kijken.
Buurman heeft natuurlijk het recht om overhangende stengels te snoeien maar Bamboe groeit weer net zo hard terug.
Vergeet niet dat zelfs een tegeltuin nooit helemaal ‘vlak’ is. Zelfs voor een landmeter is het een bijna onmogelijke taak dit op de millimeter te bepalen. Met het AHN is het zeker onmogelijk. Tot op een paar centimeter is haalbaar met een zorgvuldige analyse. Reken bij een gewoon verschil niet op een nauwkeurigheid beter dan 10 cm.
Als het over de hoogte van een schutting gaat is de vraag ook of het relevant is hoeveel de tuin is opgehoogd. Er zal waarschijnlijk geen grens zijn op x meter boven NAP maar een limiet boven het omliggende maaiveld. In dat geval is de nieuwe hoogte zelfs met een rolmaat aardig te bepalen.