Uitfasering OpenTopo kaartdiensten bij PDOK

PDOK gaat de OpenTopo en OpenTopo Achtergrondkaart WMTS-services per 31 december 2022 uitfaseren. Imergis, de leverancier van deze datasets, is niet langer in de gelegenheid om deze datasets aan te blijven bieden als gratis open data.

Dit besluit om te stoppen met publicatie via PDOK is genomen in overleg tussen BIJ12/Provincies en de leverancier. De twee OpenTopo kaartdiensten blijven ook vanaf 2023 beschikbaar als ‘TopoPlus’, rechtstreeks via de leverancier onder de naam SPOTinfo, tegen betaling op basis van jaarabonnement. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met SPOTinfo via info@spotinfo.nl.

Jammer (maar begrijpelijk)! Komt PDOK met een alternatief?

Jammer, was altijd een erg gewilde kaart.

Bij deze alvast een eerste reactie van mij als maker. Ik begrijp goed dat het geen fijn bericht is. OpenTopo ben ik in 2014 als experiment/hobby begonnen. OpenTopo heeft inmiddels meer dan 1 miljard WMTS-hits per jaar. De hobby is daarmee, zou je kunnen zeggen, volledig uit de hand gelopen. Ik verdien niets aan OpenTopo, en daarmee is OpenTopo de enige kaart op PDOK waar de maker helemaal niets voor betaald krijgt (alle andere datasets worden vanuit gemeenschapsgeld betaald). Terwijl het me wel steeds meer (vrije) tijd kost. De laatste jaren krijg ik steeds meer helpdesk-achtige vragen en tips over foutjes, kaartelementen, databronnen enz. Dat is niet meer te doen.

Dit alles maakt dat de kogel nu toch door de kerk is: OpenTopo wordt een betaalde dienst via SPOTinfo, en zal vanaf 2023 beschikbaar zijn onder de noemer “TopoPlus”, met dezelfde actualiteit en performance. Het enige verschil is dat je een account krijgt en een nieuw endpoint. Als je al een SPOTinfo abonnement hebt, dan wordt TopoPlus zonder meerkosten aan je abonnement toegevoegd. Voor meer informatie daarover: info@spotinfo.nl.
Nogmaals, ik begrijp dat het geen fijn bericht is, als je er al zeven jaar gratis gebruik van maakt. Ik hoop op jullie begrip.

6 likes

Zoals ik al zei: Volledig te begrijpen en in ieder geval heel erg bedankt voor alle jaren waarin je het hobbymatig in de lucht gehouden hebt!

2 likes

Hoi Jan-Willem,

Jammer! Persoonlijk vind ik het 1 van de mooiste kaarten die er te gebruiken zijn. 't is voor mijn persoonlijke projecten binnen NL eigenlijk altijd de standaard als ondergrond.

Zal nu mijn eigen experimenten met tiles moeten gaan uitbreiden denk ik…

Uiteraard, volledig. Ik vind het al knap dat je het zo lang hebt vol kunnen houden. Er moet tenslotte ook brood op de plank komen…

1 like

Natuurlijk!

(maar wel jammer :wink: )