Update Bestuurlijke Grenzen 2018

De dataset Bestuurlijke Grenzen is ververst. De data bij PDOK die nu wordt geserveerd is geactualiseerd tot 1 januari 2018.

Het betreft ditmaal een voorlopige set bestuurlijke grenzen voor download en via de webservices van PDOK. Het is een voorlopige set omdat data-aanbieder Kadaster de kadastrale registratie (waarvan de bestuurlijke grenzen zijn afgeleid) nog niet volledig heeft bijgewerkt. Dit betreft de landsgrenswijzigingen bij Eijsden-Margraten en Maastricht en de gemeentegrenswijzigingen tussen Oost Gelre en Berkelland. De voorlopige dataset is nu gebaseerd op de officiƫle bekendmakingen.

De vorige dataset met de informatie tot 1 januari 2017 is overigens nu geplaatst onder ā€˜Bestuurlijke Grenzen Historieā€™.

Bestuurlijke Grenzen bestaan uit de gemeente-, provincie- en rijksgrenzen. Deze worden vervaardigd op basis van de kadastrale registratie (BRK).

Is hier wat meer achtergrondinformatie over te melden? Het is nu inmiddels half februari, en het feit dat de rijksgrenswijziging bij Eijsden nog altijd niet is bijgewerkt, baart zo langzaamaan wel zorgen. Wat maakt dit zo moeilijk? En per wanneer zal deze 2018-dataset definitief zijn?
Ik krijg intussen steeds berichten van mensen die mijn eigen voorlopige shapefile van grenzen 2018 gebruiken, maar ik zou ze natuurlijk het liefst doorverwijzen naar PDOK. Ik kan ze niet uitleggen waarom per medio februari dit officiĆ«le bestand nog steeds niet beschikbaar isā€¦

1 like

@jwva Wij hebben de vraag de voorgelegd bij de data aanbieder.

Op de pagina https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-downloads/basis-registratie-kadaster/bestuurlijke-grenzen-historie zijn datasets per jaar te downloaden.

Zou het niet mooi zijn om niet steeds data-siloā€™s te publiceren maar een continuĆ¼m waarbij op een willekeurige datum kan worden geprikt voor de data van dat moment?

Met de huidige technologie is dat lastig, ik heb technologie waarmee dat mogelijk is.

Belangstelling? Letā€™s work togetherā€¦

@Jeroen_PDOK, kun jij hier op reageren?

@robvandort ik heb zeker interesse! Ik stuur je zo even een PB :+1: