Goedemorgen,
Hoe actueel is de RP API? Ik heb kunnen vinden dat de WFS en WMS zo actueel mogelijk zijn, en dat de Atom feed maandelijks wordt ververst, maar over de API kan ik deze gegevens niet vinden.
Groet
Goedemorgen,
Hoe actueel is de RP API? Ik heb kunnen vinden dat de WFS en WMS zo actueel mogelijk zijn, en dat de Atom feed maandelijks wordt ververst, maar over de API kan ik deze gegevens niet vinden.
Groet
Onder de aanname dat dit gaat om de API op https://ruimte.omgevingswet.overheid.nl/ruimtelijke-plannen/api/opvragen/v3/ :
IHR haalt wijzigingen in de ruimtelijke plannen momenteel 8 x per dag op bij Ruimtelijke Plannen. De wijzigingen worden, met enkele uitzonderingen (hele grote plannen), binnen enkele minuten na het ophalen zichtbaar in de API.
Hartelijk dank!
In aanvulling op Robin; de WMS en WFS van Ruimtelijkeplannen.nl zijn continue bij. Zodra een wijziging van een bronhouder is verwerkt is deze ook gelijk zichtbaar via de services van Ruimtelijkeplannen.nl.
De synchronisatie met IHR, waar de API gebruik van maakt, vindt 8x daags plaats zoals Robin al heeft vermeld. Dit zijn tijdstippen afgestemd op de dagelijkse automatische harvestprocessen (verwerkingsprocessen voor wijzigingen in planvoorraden) van Ruimtelijkeplannen.nl en handmatige harvestprocessen 's ochtends vanwege bv wijziging url bronhouders.
De atomfeed betreft normaliter de stand van zaken van de 1e dag van de maand en wordt aan het begin van iedere maand bijgewerkt.
Dankjewel voor de aanvulling. Zijn er plannen om het updaten van de atomfeed frequenter te laten plaatsvinden?
Specifiek voor mijn geval: Ik wil de ruimtelijke plannen zo actueel mogelijk in mijn database hebben. Hoe lijkt jullie dat het handigst te bewerkstelligen?
Dat ligt heel erg aan wat je er mee wil doen. Welk deel van de ruimtelijke plannen data heb je nodig? Dat zal het aantal opties al een stuk verminderen.
Het gaat me vooral om de bestemmingsplangebieden van heel Nederland op gemeentelijk niveau.
Welke delen van de bestemmingsplangebieden? De geometrieën/features uit de GML, de plantekst/regels, alles?
Alles! Dank voor je hulp.
De updatefrequentie van de Atomfeed gaat niet omhoog. Deze is destijds ingesteld vanwege de Europese INSPIRE-verplichtingen. Er zijn mogelijkheden om continue te werken aan actualisatie van de eigen (lokale) planvoorraad. Ruimtelijkeplannen.nl heeft een audittrail (zie onderstaand voor de totaalstand en wijzigingen van de huidige dag). Deze audittrail bevat tijdstippen waarop plannen geladen of verwijderd zijn, dossierstatuswijzigingen en planmarkeringen historisch. Met deze audittrail kun je bepalen welke wijzigingen er hebben plaats gevonden. Met deze audittrail in combinatie met bv WFS-services kun je een eigen planvoorraad opbouwen en actueel houden. Hiervoor moeten wel zelf processen ingericht worden.
Let wel even op dat de services van Ruimtelijkeplannen mogelijk gaan wijzigen bij inwerkingtreding Omgevingswet.
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/audittrail/all
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/audittrail/today