Momenteel zijn we grondige update van de PDOK Services Plugin voor QGIS aan het doen. Aan de plugin worden 2 processing algoritmen voor toegevoegd voor geocoderen, en in de “locator” (zoek-widget links onder) kan nu ook naar adressen worden gezocht.
Ook de grafische user interface (GUI) kan nu op de schop worden genomen, en daar hebben we als ontwikkelaars verschillende ideeen over. Daarom leek het ons een goed plan om hier te vragen wat gebruikers handig en fijn (en mooi?!) zouden vinden. Een paar ideeen van ons:
-
De standaard “veelgebruikte kaartlagen” worden bovenaan de lijst getoond. We weten alleen niet of die werkelijk veel gebruikt worden. Mogelijk kunnen we gaan werken met het “pinnen” van lagen? Of de meest recente tonen?
-
In het dialoog is een 2e tabblad waar de mogelijkheid is om locaties te zoeken met wat specifiekere opties. Is dat bekend en wordt die gebruikt? Er kan nu op 3 plekken min of meer hetzelfde worden gedaan en dat lijkt wat overdreven. Misschien die opties in een instellingen-scherm zetten, en het zoeken op de andere 2 plekken houden?
-
Sinds kort kun je 2 kaartlagen als favoriet instellen. Is dat bekend? Is dat handig? Zijn het er genoeg?
-
Kaartlagen worden altijd op de standaard QGIS methode toegevoegd, boven de actieve kaartlaag. Moeten WMTS-lagen altijd onderaan en WFS-lagen bovenaan? Of iets anders?
Een gevonden locatie wordt met een gele X aangeduid. Je moet deze met hand verwijderen. Is het beter als deze bijvoorbeeld 5 seconden wordt getoond en dan vanzelf verdwijnt?
Heb je hier een mening over, laat het dan gerust weten. Ook als je een heel nieuw idee hebt, voor een veel betere interface. We horen het graag!
3 likes
Ontzettend fijn dat jullie de plugin willen doorontwikkelen. Ik vind het een beetje ondankbaar overkomen om zo mijn wensen te “droppen”. Jullie steken er veel tijd in en maken een mooi product. Het is dat je nadrukkelijk om input vraagt, dat ik mijn mening hier geef.
Ik wist niet dat je twee kaartlagen als favoriet in kon stellen, heb hier dus ook geen mening over.
Op het tweede tabblad heb ik wel eens wat geexperimenteerd. Heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Kaartlagen toevoegen. Het lijkt mij handig als je kan kiezen waar deze neergezet wordt wanneer je de laag laadt zodat je niet perse op voorhand de laag actief hoeft te maken waar de nieuwe laag boven komt. Er valt idd iets voor te zeggen om WMTS als default onderaan en WFS bovenaan te laden.
De sortering zoals deze nu is werkt wat mij betreft prima, “veelgebruikte lagen” bovenaan. Pinnen van lagen zou wel een fijne toevoeging zijn.
Dat de gele X handmatig verwijderd moet worden…Een vaste tijd is ook zo wat. Misschien een optie om hem te laten verdwijnen wanneer je hem aanklikt?
Bovenstaande opmerkingen zijn wat mij betreft nice-to-have maar zeker geen must om te wijzigen.
Het samenvoegen van de verschillende plugins lijkt mij zeer zinvol. Daarnaast zou ik het heel erg op prijs stellen wanneer ik kan kiezen welke services ik als zoekresultaten boven wil krijgen. Nu kan ik of op type service zoeken of op trefwoord. Wanneer ik bijvoorbeeld iets met bevolkingsdichtheid data iets wil doen zoek ik of op bevolkingsdichtheid en krijg de hele CBS lijst waarin ik op zoek ga naar de WFS die ik wil gebruiken. Andere optie is zoeken op WFS en dan scrollen tot ik bij de juiste WFS ben. Een oplossing zou zijn als ik kon aanvinken welke type services getoond moesten worden na het invullen van het trefwoord.
Wanneer er meerdere services zijn die aan de zoekopdracht voldoen dan zou ik graag de nieuwste bovenaan hebben.
Ook zou het fijn zijn als de resultaten “slim” getoond werden. Beginnend met de service die het beste overeenkomt.
Nogmaals dank voor jullie inzit om een goed product nog beter te maken en veel succes gewenst!
2 likes
Dank voor je suggesties! En het is helemaal niet ondankbaar om wensen te hebben.
Het kiezen van het type service (WMS, WFS, …) staat ook hoog op mijn lijstje. Maar schijnt lastig te realiseren te zijn. Ik wil het wel gaan proberen!
Die gele X laten verdwijnen als je erop klikt gaat vast conflicteren met andere dingen die moeten gebeuren als je op de kaart klikt. Dan is misschien het huidige knopje bovenin handiger (en ook maar 1 klik).
Mijn collega’s en ik zijn fervent gebruikers van deze plugin en ontzettend blij dat deze bestaat. Ik ben erg blij met de huidige functionaliteit, en lever graag input. Hieronder reageer ik op je ideeën vanuit mijn perspectief:
-
Voor mij zijn veel van de lagen die nu bovenaan staan ook veelgebruikt, maar er is een aantal lagen dat ik ook vaak gebruik die nu veel verder onderaan staan. Het pinnen van lagen kan dit mijns inziens gebruiksvriendelijker maken, lijkt mij de beste manier hiervoor
-
Ik gebruik het 2e tabblad (PDOK Locatieserver) als ik via de zoek werkbalk het adres niet meteen kan vinden (bv. als de straatnaam in meerdere woonplaatsen voorkomt). Voor mij is de belangrijkste functie van dat tabblad dus dat die meerdere resultaten kan laten zien in een lijst. Dat lijkt me belangrijk om te behouden
-
ik vind de functionaliteit om 2 kaartlagen als favoriet in te stellen erg handig, het levert mij een grote tijdsbesparing op
misschien kan dit uitgebreid worden tot 5 kaartlagen.
-
vanuit het oogpunt van gebruikers die de plugin minder vaak gebruiken en vanuit het oogpunt van standaardisatie zou ik de standaard QGIS methode aanhouden voor het toevoegen van lagen
-
hoe het tonen van een gevonden locatie nu werkt vind ik prima; ik heb de locatie vaak langer dan 5 seconde nodig, en de gele X staat voor mij niet in de weg. Wat mij betreft niks aan veranderen
Verder sluit ik mij aan bij Marielle’s suggestie om te kunnen filteren op type service. Door het gewenste type filter bijvoorbeeld aan te kunnen vinken.
Veel succes met de doorontwikkeling, ik kijk uit naar de update
2 likes