Vaarwegen Nederland WMS identify werkt niet helemaal

Probleem beschrijving:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/noordzeevaarwegmarkeringenrd/wms?request=GetCapabilities&service=wms toevoegen aan een map en erna op een stip klikken
Content-Type: text/xml; charset=UTF-8 msReturnPage(): Web application error. Malformed template name (void).

Google wijst naar Mapserver errors.
In QGIS geen probleem dus het lijkt te maken te hebben met de combinatie ESRI software en deze specifieke PDOK service. (andere PDOK WMS services kunnen wel bevraagd worden met identify en geven netjes de waarden terug)

Ook als je ver inzoomt verdwijnen de stippen in beeld. (dat is verwarrend)

@Maarten1 we zien het, we gaan d’r naar kijken
M.b.t. het wegvallen van de visualisatie als je “te ver” inzoomt (MIN/MAXSCALE) moeten we kijken of we contact kunnen zoeken met de dataset eigenaar.
(Persoonlijk ben ik het met je eens dat deze te vroeg weg valt, en de symoblen/icon zijn ook vrij “klein”)

@Maarten1 de GetFeatureInfo requesten met outputformat text/html doen het weer in o.a QGIS

1 like

Dank @wouter.visscher voor de snelle acties, in ESRI software werkt het ook weer. :slight_smile: De stippen zijn inderdaad ook klein en voor een kleurenblinde zoals ik ook lastig te onderscheiden.

Wellicht is gebruik van de ArcGIS mapservice een alternatief?
Deze heeft een overzicht- en een detailweergave.
https://geoservices.rijkswaterstaat.nl/arcgis2/rest/services/GDR/vaarweg_markeringen/MapServer

Dank!

Deze ziet er wel beter uit, maar staat niet op PDOK. Ik zal Rijkswaterstaat vragen of ze de PDOK service kunnen aanpassen.

Groeten
Maarten

Dag Maarten, Bedankt voor het contact via RWS servicedesk-data@rws.nl.

Bericht is duidelijk en wordt via bovenstaande weg doorgegeven aan betrokken collega’s. Voor mensen die weten hoe data van RWS via PDOK beschikbaar wordt gesteld: Het is nog een uitdaging om wijzigingsverzoeken vanuit gebruik te realiseren. Daar ligt voor de betrokkenen een uitdaging.

Misschien kunnen we in dit forum, met elkaar, richtlijnen vinden om data nog beter beschikbaar te stellen.

1 like

Wouter,

Hetzelfde probleem treedt ook nog op bij Fysisch Geografische Regio’s WMS

Groeten
Maarten

Dag Herzo,

Dank voor je antwoorden ook via de helpdesk. Ik sta ook zeker open voor verbeteringen, het is jammer dat iets wat in mijn ogen dan misschien niet zo ingewikkeld hoeft te zijn toch een uitdagend proces blijkt te zijn. Het zou mooi zijn als er op termijn vanuit RWS/PDOK transparantie gegeven kan worden of en wanneer iets aangepast kan worden. In kader van agile/lean. Misschien is een soort gebruikersconsultatie van services gewenst?

Groeten Maarten

Ik weet niet zo goed wat je op een forum als dit verstaat onder transparantie van overheden. In mijn beeld kan er technisch inhoudelijk op een forum kennis uitgewisseld worden dat door de overheden kan worden gebruikt om hun dienstverlening te verbeteren. Die kennis kan eenvoudige hergebruikt worden. Dus laten we hier beginnen. Bijvoorbeeld een legenda voor kleurenblinde gebruikers van GIS-services. Welke kleuren zijn geschikt? Voor polygonen, lijnen en vlakken in het thema scheepvaart.

Bijvoorbeeld:
https://www.geonovum.nl/geo-standaarden/geo-voor-web/webcartografie-handreiking

en

Symbolen ipv kleuren, contrastrijk.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.