Van AHN (TIF) naar landXML met behulp van Civil3D

Hallo,

Mijn doel is om AHN in Revit te kunnen inladen. Ik heb het AHN TIF bestand in QGIS gecropt en vervolgens ingeladen in Civil 3D als surface (create surface from DEM).

Het probleem is dat ik de surface niet kan exporteren als landXML. Ik krijg de volgende foutmedling: Command: No LandXML compatible objects found

Ik kom er niet uit waar dit aan ligt. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Heb je wel een triangulatie als stijl ingesteld?

Hallo,
Ik ben nieuw in Civil 3D. Ik heb me er in verdiept en ik denk inderdaad dat het ligt aan het feit dat mijn surface niet uit breaklines en points bestaat?
In de screenshot is de definition van de surface te zien, gaat hier iets fout?
Screenshot (28)

Net even getest en het ligt aan het volgende. Je hebt een DEM Surface gemaakt, die bestaat uit vakjes en dat kan niet geƫxporteerd worden naar LandXML.

Je kunt dit als volgt oplossen. Je maakt een nieuwe TIN Surface aan, en na het maken voeg je het GeoTiff bestand toe via de Definitions:

image

Een TIN Surface is wel te exporteren, ongeacht de stijl (wat ik eerst dacht). Let er wel op dat je GeoTiff niet te groot is (de 0.5m grid is 500MB en veel te groot).

2 likes

Volgens mij is dit geen Autodesk forum. Er zijn voldoende alternatieven voorhanden die minder licentiekosten met zich meebrengen.

Mijn tip voor AHN in Revit is om te zoeken in .txt als topo element. Is het echt nodig om ook nog eens AutoCad Civil3d voor landxml te moeten gebruiken? Ik denk het niet!

Een andere methode is met Qgis controurlijnen. In 2019 een keer gedeeld onder Revit gebruikers
AHN in Revit verwerken-3.pdf (853,8 KB)

1 like

Zijn vraag ging over het gebruik van de AHN, en daar gebruikt hij bepaalde tools voor. Net als jij met Blender en andere externe applicaties werkt en hierover evengoed vragen mag stellen.

Gewoon een legitieme vraag dus.

2 likes

@halam bedankt voor de tip!
Ik ben bezig met een afstudeeronderzoek. Het doel hiervan is om gebruiksvriendelijk plan te maken om geodata binnen Revit te gebruiken (voor bouwkundige). Hier beschikken we over autodesk software, vandaar de vraag.

1 like

Hallo Joppe,

Interessant onderzoek! Ik ben hier zelf ook veel mee bezig geweest en nog steeds op zoek naar de beste methode.
Tot voorkort wekte het GIS2BIM package van Maarten Vroegindeweij hiervoor uitstekend, dit werkt binnen Revit. Met behulp van Dynamo kon je de AHN GeoTiff downloaden, croppen en converteren naar een Toposurface. Echter is dit momenteel niet meer mogelijk, of het aan de GeoTiff ligt of aan het wijzigen van de Topo functie binnen Revit weet ik niet zeker.

Via de CityJson is ook een optie, zoals hier beschreven:

Mijn ervaring met de conversie van CityJson naar Revit dat het erg lastig is om deze nadien nog te bewerken.

Als je meer wil weten over mijn ervaringen neem even contact met me op. Ik ben ook erg benieuwd naar de uitkomst van jouw onderzoek!

1 like

Hallo Arjan,

Badankt voor de intresse en tips.

GIS2BIM ben ik inderdaad ook tegengekomen. Helaas is mijn programmeer en dynamo kennis gelimiteerd en kreeg ik het ook niet werkende. De pluggin van TUDelft werkt inderdaad perfect voor het importeren van json bestanden. Het probleem, zoals je al zegt is dat je generic models krijgt binnen Revit, waardoor je lastig aanpassingen kunt doorvoeren. Ik ben nu voornamelijk aan het experimenteren met QGIS.

Ik zit momenteel nog in de ā€˜vooronderzoeksā€™ fase en ben vooral aan het orienteren.
Als ik later concretere vragen heb zal ik contact met je opnemen!

Ik zal mijn onderzoeksresultaten delen zodra ik klaar ben!

Hoi Joppe, voor onderzoeksfase is deze rapport ook interessant. Gaat helemaal over het onderwerp. Hoe breng je gis data in Bim? Er zit ook een matrix bij en een workflow. Benieuwd naar je bevindingen en de resultaten. Hans