Van webmap naar qgis

Hoe kom je van een webmap, coördinaten/zoom (openlayers), met klik popup, remote Qgis, naar het geopend Qgis programma op locatie, waarbij je tevens een bepaalde dataset *.qgz laad van een server.

Is dit mogelijk?

Je kunt het proberen met het file:// protocol, maar het vormt wel een veiligheidsrisico. Je zult dus waarschijnlijk altijd eerst de vraag krijgen van je browser " wat wil je hiermee doen?", als de browser al toestaat een externe applicatie te starten.

Ik weet niet of je met QGis vanaf de command line coordinaten kunt opgeven en daar naar toe zoomen, dat is ook nog even een dingetje. Maar als dat zou kunnen, dan zou je ook gewoon een anchor tag naar je qgz kunnen proberen: je browser vraagt dan wat je er mee wil doen, en (in Firefox althans) kun je dan kiezen voor openen met. Maar zoals gezegd: of dat de coordinaten dan ook goed doorgeeft weet ik niet.

Je zou een dynamische .qgz (of .qgs, zonder compressie) kunnen maken met een <DefaultViewExtent> op basis van het in OpenLayers getoonde?

De gebruiker start op zijn PC eerst Qgis op.
Het gaat er om dat Qgis op de juiste coördinaten en zoom de map open maakt.

Nu als ik een .qgz open, dan wordt de map geopend, de laatst bekeken locatie van deze .qgz, en dat wil je juist niet.

Dat zou je dus kunnen doen door de .qgz dynamisch te generen (en de ‘laatste locatie’ daarin aan te passen).