Vanaf 1 maart 2023 betere satellietbeelden in het satellietdataportaal

Vanaf 1 maart 2023 bestaan de nieuwe satellietbeelden in het NSO Satellietdataportaal uit 30cm resolutiebeelden. Er zullen 6 volledige landsbedekkingen per jaar worden gemaakt.
60% van Nederland zal met Pleiades-Neo (6 bands) worden bedekt en 40% met Superview-Neo (4 bands).

De ligging van de Pleiades- en Superview-Neo zal door het jaar heen variëren. Details zijn weergegeven op de site van het Netherlands Space Office.

Groet Frank

5 likes

Ter informatie:

Is er ook kans om de services aan te bieden in EPSG:28992.

Als je de satellietbeelden van het Portaal download zijn ze wel in RD projectie.
Je kunt hele beelden downloaden maar ook je interessegebied laten uitsnijden en dan downloaden.

Als je de .wmts versie gebruikt heb je 3857 (WebMercator). Met QGIS kun je die eenvoudig on the fly omzetten naar RD. Met ArcGIS is dat wat lastiger.

groet,

Frank

Hallo Frank,

Beide opties ken ik, maar eigenlijk zou ik liever van de services gebruik maken.
Dan hoef ik namelijk alleen af en toe de URL van de service te vervangen.

Groet
Michiel

Van iedere periode van ongeveer 6 weken wordt er ook een landsmozaiek van de 30cm satellietbeelden gemaakt.
Dat is zowel via .wmts te benaderen als via ftp als geotiff te downloaden.

via het NSO satellietdataportaal uiteraard.

Hallo Frank,

Is er ook een WMTS-link met altijd de meest recente mozaiek? Ik zie dat de link die aangemaakt word, een datum-range bevat (20230415_20230301 bijvoorbeeld). PDOK’s Luchftoto’s heeft een Layer “Actueel_$$$$$$”, waarmee je altijd de laatste versie luchfoto’s ophaalt. Da’s erg praktisch, zou misschien hier ook een handig idee kunnen zijn?

1 like

Ja, dat is een goed idee. Bedankt daarvoor.

Ik ga dat op het lijstje zetten om te doen.
Maar reken erop dat het eind juni wordt.

groet,

Frank Wouters
Helpdesk NSO Satellietdataportaal
Geoserve BV

2 likes

Top dankjewel! Eind juni is prima hoor, ik had niet verwacht dat je zo snel (en zo positief :wink: ) zou reageren. Maar da’s heel goed nieuws, dankjewel!

Een emailtje naar de Helpdesk van het Satellietdataportaal (helpdesk_nso@geoserve.nl) wordt altijd binnen 1 werkdag beantwoordt.
Dit Geoforum “doen we erbij”.

groet,
Frank Wouters

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.