Vector Tile Style File van .qml naar .json

Hallo allemaal,

Via QGIS (Versie 3.26) heb ik de stijl van een Vector Tile bestand gepersonaliseerd. Wanneer ik deze stijl probeer te exporteren is dit alleen mogelijk als QGIS Layer Setting (.qml). Omdat ik dit gepersonaliseerde bestand graag in wil laden als Vector Tile Style URL zodat deze Vector Tile automatisch ingeladen kan worden op meerde computers moet ik dit transformeren / opslaan als .json.

Heeft iemand toevallig een idee of dit mogelijk is, en hoe ik dit het beste kan doen?

Groeten, Wouter

Ik heb nog niet zoveel gewerkt met vector tiles. Is die stijl als .json een (open) standaard? Heb je voorbeelden?

GIS-stijlbestanden converteren is vaak lastig, zoals je bijvoorbeeld ziet bij .qml en .sld, omdat de onderliggende datamodellen en het systeem/proces van renderen zo verschillend kunnen zijn per applicatie.

Er is een mooie plug-in van GeoCat, de Bridge tool. Die kende ik tot voor kort alleen als (meta)data publiceertool, maar het is meer.

De plug-in kent ook een StyleViewer, die toont de opmaak van je kaartlaag in verschillende stijltalen. Ook Mapbox, dus als het goed is als json.

Overigens ook de SLD als gestandaardiseerde SLD dus niet zoals QGIS SLD export, die kan soms enkele niet-standaard elementen bevatten.

Ik zou zeggen, probeer deze plug-in eens uit!

: ik weet niet of dit werkt met vectortiles…

2 likes

Hoi Jonna,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb de GeoCat plugin gedownload. Wat een handige tool zeg! Jammer genoeg werkt dit niet met Vector Tiles :frowning:

Groeten, Wouter

Hi Raymond,

De vector tiles zijn, als ik het goed heb, gebaseerd op een open standard van Mapbox. Om deze in QGIS in te laden is er URL van de vector tiles nodig, en een URL die de stijl definieert. Deze stijl URLs worden, als het om een lokaal bestand gaat, geaccepteerd als .json en jammer genoeg niet als GIS-stijlbestand!

Groet, Wouter

Dat klinkt alsof die oplossing van Jonna best goed zou kunnen werken. Wat is het verschil tussen de output van de plugin en een werkende .json? Of werkt die plugin helemaal niet op een vector layer?

De plugin werkt jammer genoeg helemaal niet op de Vector Tile layer. Dat is momenteel nog het vervelende aan de vector tile layers, dat deze nog niet door alle plugins herkend worden.