Velden + waardenkaart kopiëren

Goedemiddag,

Ik heb in de laag “water” een aantal invulvelden die ik ook graag in de laag “sloten” zou willen gebruiken, namelijk:

Locatie
Object
Objectnummer
En kwaliteit.

Onder die invulvelden zitten weer waardekaarten, zou ik die kunnen kopiëren en plakken naar de laag sloten op een of andere manier? Kwam er in de handleiding niet uit…

Groet Melvin.

Er is een “load data from layer” knop, waarmee je de waarden uit een andere kaartlaag kunt overnemen. Je kunt de data ook uit een .csv bestand laden.

2 likes

de vervolgvraag zou natuurlijk zijn of je niet in 1 keer ALLE variabelen (& hun waarden) in een nieuwe laag kunt overnemen. Dit is bv. handig als je meerdere veldbezoeken brengt die dezelfde invoer nodig heeft. Dan hoef je niet voor elke nieuwe laag (lees: nieuw veldbezoek) weer opnieuw alle velden te definieren ( bezoek 2, bezoek 3 etc.). Ik heb dit geprobeerd door in het lagen venster de oorspronkelijke laag (‘bezoek 1’) te dupliceren, maar dit werkt niet, want nu worden alle data van de eerste laag (‘bezoek 1’) ook meegenomen.
hierdoor krijg ik de invoer van ‘bezoek 1’ ook terug in de laag van ‘bezoek 2’ e.d…

handige tips?

mvg

Om te beginnen, als je een laag dupliceert krijg je een 2e laag die naar dezelfde databron verwijst. Dit is handig als je bijvoorbeeld een andere stijl wil maken zonder die oude stijl kwijt te raken, of een filter te zetten dat je niet altijd nodig hebt. Maar je dupliceert dus geen data!

In plaats van “Value Map” kun je ook “Value Relation” kiezen. Hiermee verwijs je naar een tabel+kolom waarin je waarden staan. Zo kun je bijvoorbeeld een gpkg met je data maken, waarin een aantal extra tabellen zitten met je te kiezen waarden.

Maar je dupliceert dus geen data
Nee dat is duidelijk en ook niet de bedoeling.
het ging alleen om de ‘definitie’ van de variabelen exact over te nemen in een nieuwe laag (zonder de verwijzing naar de oude data).
Maar met ‘laag dupliceren’ gaat dat iig niet.

Als je rechts-klikt op een kaartlaag en dan kiest:
Styles → Copy style → Forms

en dan op een andere laag:
Styles - Paste style → Forms

dan worden je form-instellingen overgezet op de andere laag. Moet je natuurlijk er zelf voor zorgen dat dat ook past bij de data in de andere laag.

Zo kun je allerlei zaken van de ene laag naar de andere kopieren, ook de stijlen en labels.

hoi Raymond, dank voor je antwoord.
ja per variabe gaat het wel bv. door de waardenkaart gewoon als .csv in te laden.

maar denk dat het relatief vaak zal voorkomen dat je in het veld verschillende bezoeken brengt om elke keer een reeks van dezelfde variabelen vast te leggen. Als je elk bezoek als aparte laag definieert (bv. omdat je wilt vaststellen wat je tijdens het vorige bezoek hebt geregistreerd) zul je ook elke variabele weer opnieuw moeten definieren.

ik had gedacht (cq. gehoopt) dat er een makkelijke manier was om daar om heen te werken, maar dat is dus niet zo.

mvg
Huub