Veranderen identifier metadata record NGR

Er zijn records in het NGR waarvan de identifier accolades bevatten: {}. Dit is niet conform het Nederlands metadata profiel op ISO19119/19115. Hoe kan ik als beheerder van metadata in de metadata editor van het NGR de identifier van het record aanpassen? Ik zie namelijk geen veld waar dit aangepast kan worden.

In mijn ervaring ga ik in dit soort situaties naar de database. Maar e.e.a. hangt daar sterk af van datamodel (hier GeoNetwork denk ik), primary/foreign keys indexes. Dan toch weer oppassen omdat in GN die identifier mogelijk op meerdere plekken terugkomt o.a. mogelijk in de ElasticSearch indexes (?)…Dus eigenlijk ben je hiermee niet geholpen…

Die accolades zijn inderdaad een behoorlijke uitdaging, GeoNetwork gebruikt af en toe de uuid rechtstreeks in de url, maar die accolades zijn geen geldige tekens in urls (en browsers en webservers worden daar steeds strenger op). uuids moeten ten alle tijden url-encoded opgenomen worden. In DublinCore wereld is het gebruikelijk om “/” op te nemen in uuid’s, dat gaat helemaal mis als die opgenomen wordt in url (als open-api pad parameter).

Let op dat het record ook uit een harvest kan komen en de identifier elders bijgehouden wordt.

Als je niet bij de database kunt is de enige manier om het record te exporteren, verwijderen, xml aanpassen en opnieuw te importeren. Let ook op dat je een eventuele thumbnail etc mee exporteert.

Als je wel bij de database kunt, kun je inderdaad de uuid in de database aanpassen, pas zowel de xml (veld “data”) als de kolom uuid aan. Herindexeer het record nadat je de database aangepast hebt.

Ha Paul, bedankt voor je antwoord. Ik zat echter op een meer praktisch antwoord te wachten :wink:; als metadata beheerder wil ik bijvoorbeeld de identifier van dit record aanpassen om de accolades te verwijderen, hoe doe ik dat via de metadata editor van NGR? Is dit ĂĽberhaupt mogelijk?

via de editor kan dit niet. de 2 opties hierboven zijn behoorlijk praktisch (maar niet handig idd) toch?

als toevoeging, de uuid via de xml view van de editor aanpassen werkt “by design” niet. De uuid wordt namelijk ook apart in de database opgeslagen als identificatie en dat veld wordt standaard niet bijgewerkt door de editor.

Een verbeter suggestie zou kunnen zijn om een “suggestie” functie toe te voegen (suggestie functies zitten in zijbalk) om de uuid van het record bij te werken, deze functie werkt de database bij, waarna de wijziging ook automatisch in de xml doorgevoerd wordt.

1 like

Ik had over de optie om het record te exporteren, verwijderen, aanpassen en weer opnieuw te importeren heen gelezen. Dat is voor een metadata beheerder die de metadata uuid aan wil passen een praktische optie. Bedankt!

Zou inderdaad een mooie feature zijn voor NGR om in de suggestie balk identifiers te kunnen repareren die accolades bevatten.