Goed gespot Ynte, de instelling om automatisch de casing om te zetten van “snake case” (dus met een “_”) naar “camel case” (dus met hoofdletters voor elke woord) is per ongeluk aangezet. Deze instelling is direct weer teruggedraaid, je kan de service weer gebruiken zoals je gewend bent.
Verder heeft PDOK inderdaad beleid om de datastructuur niet aan te passen zonder een versie-upgrade. Mocht je dit op een andere dienst toch zien, dan is een melding van harte welkom.
Toch wel nieuwsgierig hoe zo’n setting per ongeluk aangepast kan worden, en of daar geen controles voor bestaan.
Het gaat de laatste tijd eigenlijk wel vaak goed maar jaren geleden kwam het best wel veel voor dat een indeling ineens anders was.
De meest storende wijziging die ik ooit gezien heb is ineens een levering met een srsDimension met de waarde 3 maar coördinatenparen per 2 (hoe kun je zoiets uberhaupt instellen )
Het was makkelijk te spotten, want mijn sentry-logboeken stroomden vol Ik hoopte al dat het bij aanvang van de kantooruren snel zou worden opgelost. Bedankt.
Zoals Anton zegt zou een controle op conformiteit van de api response dit hebben kunnen voorkomen. Maar ik weet niet in hoeverre dat past binnen jullie technische stack.
Goede vragen. We hebben controle op de geleverde data, zowel voor de structuur als de vorm van de objecten op de kaart.
We hebben echter geen controle op de consistentie van de api. Als we wijzigingen aanbrengen aan het model, dan hebben we geen controle op een verwachte structuur. Wijzigingen aan het model ná een productiegang zijn echter zeldzaam.
De BAG is een vrij uitzonderlijke dienst omdat we normaliter de kolomnamen automatisch camelCasen maar in het geval van de BAG en een klein aantal andere diensten is dat niet het geval. De optie om niet te camelCasen is bij een technische migratie weggevallen waardoor we zijn teruggevallen op standaardgedrag. In dit geval was dat niet de juiste gedraging.
Uiteraard proberen we dit soort problemen zoveel mogelijk te voorkomen en zijn we in staat om terug te vallen op oudere configuratie mocht een migratie onverhoopt niet slagen.