Verbinden KML aan jpg

Ik heb een kaart in jpg en een dataset met georeferentie in KML ingeladen. Hoe krijg ik die twee gekoppeld?
mvg

Vertel eens wat meer, in welk programma heb je ze geladen? Is de jpg al op positie gelegd of heb je een world file? Wat is je project CRS en wat is het einddoel?

Ik heb ze geladen in QGIS 3.10.2. De jpg is nog niet op positie gelegd. Ik had gehoopt dat dit kon gebeuren met het KML bestand. Dit KML bestand is wel op positie.
Wat bedoel je met project CRS? Ik heb een bestand waarin een aantal kaarten in lagen staan, Popp, Kadaster, Atlas der Buurtwegen, OSM.
Het einddoel is om de jpg, een primitief kadasterplan, hieraan toe te voegen.

In QGIS heb je een project waar je datalagen onder hangt. Elke datalaag kan een eigen coördinatenstelsel hebben, en je project ook. Een CRS is een coördinatenstelsel.

Een KML is altijd WGS84. Als je kadasterdata wilt tonen dan doe je dat meestal in RD en daarvoor gebruik je EPSG:28992 als project CRS. De KML wordt door QGIS dan getransformeerd zodat het getoond kan worden in het platte vlak van het RD.

Een JPG zonder world file is nog niet in positie. In QGIS kun je daarvoor een functie gebruiken die je vindt onder het menu Raster, met de naam Georeferencer. Hierin kun je de JPG openen en op verschillende plekken in de afbeelding een punt prikken. Na elke aangegeven locatie wordt gevraagd om een coördinaat in te voeren of deze uit het hoofdvenster te kiezen. Na minimaal 3 punten kun je de functie afronden waarna de JPG als datalaag wordt toegevoegd.

Je kunt optioneel hiervan een world file opslaan of de datalaag exporteren als GeoTIFF zodat je deze ook in andere projecten snel op locatie kan leggen.

Dus als ik goed begrijp heeft het geen zin om de coördinaten van het jpg-bestand in het KML-bestand te laten zetten.

Ik weet niet wat je met de kml wilt dus daar kan ik niks over zeggen. Wat zit er nu in?

Bij de kml zie ik een gekleurd vak, een rechthoek.
Bij de jpg heb ik nu drie coördinaten ingevoerd zodat deze kaart geörienteerd en gepositioneerd is. Waar kan de transparantie ingesteld worden en de zwarte kader weggewerkt worden?

In de KML zat dus de georeferentie van de afbeelding? Nu snap ik waarvoor je de KML nodig had.

Heb je transparantie nodig? Je kunt de afbeelding als laag ook naar beneden schuiven onder de andere geometrie. Je kunt ook dubbelklikken op elke laag en daar de stijl en eventuele transparantie instellen.

Ja, in de KML zit de georeferentie van de afbeelding maar die heb ik nog niet kunnen gebruiken. Nu heb ik de afbeelding zelf gegeorefereerd met de georeferencer en heb dus een aangepaste tif gemaakt. Ik zie dat er daarmee ook een bestand jpg.points wordt aangemaakt.
Dit points-bestand lijkt mij gelijkaardig aan het kml-bestand.

Ondertussen heb ik geleerd hoe deze kml en jpg bestanden in Google Earth Pro kunnen worden ingeladen. Eerst de kml inladen en dan bij eigenschappen het pad naar het jpg bestand opgeven. Dit werkt perfect.

Ik wel eigenlijk gewoon hetzelfde doen in qgis maar waar kan het pad opgegeven worden?

Voor zover ik kan zien kun je geen KML gebruiken als soort-van world file in QGIS.

Ik weet niet wat je met Google Earth precies kunt, maar je zou eens kunnen proberen om de foto en de KML op te slaan als KMZ (dat is de zip variant van een KML waarin ook de foto opgeslagen kan worden). Misschien kun je dan de KMZ inlezen in QGIS. Ik weet niet of het kan en of dit een werkwijze zou kunnen zijn, maar een poging tot onderzoeken waard.

En msch dat er nog andere mensen hier een idee of tip hebben.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.