Verblijfsobjecten op basis van ID uit BAG/PDOK opvragen

Goedendag,

Ik zoek hulp met QGIS om een aantal verblijfsobjecten op een kaart te plaatsen.

Ik heb een lijst met ongeveer duizend adressen, BAG pandcode en BAG verblijfsobjectcode. Deze adressen liggen verspreid in één gemeente.

Wat ik tot nu deed is de PDOK BGT downloadviewer gebruiken om alle panden voor de stad in delen binnen te halen. Daaruit selecteer ik dan met join attributes by field value de panden die het betreft en de rest laat ik weg. Dan heb ik in ieder geval de panden, alhoewel dit ook omslachtig is.

Ik zoek dus een manier om op basis van de verblijfsobjectcode de polygonen binnen te halen in QGIS.

Behalve de BGT downloader heb ik ook gekeken naar Sparql, Graphql, de BAG API, BAG WFS sql query, maar mijn kennis en ervaring met deze tools, REST, etc is te laag om goed te weten waar ik het moet zoeken.

Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Alvast bedankt voor het meedenken en advies.

Misschien kun je de PDOK Services Plugin installeren in QGIS? Daarin staan ook de WFS van de panden / verblijfsobjecten die je door te klikken aan je kaart kunt toevoegen. Deze kun je vervolgens bevragen.

Beste NiekS21,

Bedankt voor de reactie. De PDOK plugin heb ik ook in gebruik, maar dan loop ik volgens mij tegen hetzelfde probleem aan: voor een groot gebied vele features downloaden. Voor de hele stad gaat dit ver boven de 50.000 limiet. Dus moet ik die taak opsplitsen in meerdere malen met de plugin een deel van de stad binnen halen. Als ik eenmaal alles heb dan kan ik aan de hand van de ID een selectie maken van de ongeveer 1000 features (verblijfsobjecten) die ik nodig heb.

Dat is erg omslachtig en moet anders kunnen dacht ik, omdat ik al de ID heb van de features die ik wil ophalen. Vandaar mijn vraag.

Tussen de voorbeelden van Sparql Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) - Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) - Kadaster Triple Store zie ik wel queries die op basis van bijvoorbeeld straatnaam, postcode of andere eigenschappen een selectie maken. Die wordt dan volgens mij via OpenGis (prefix geo: http://www.opengis.net/ont/geosparql#) als polygoon op een kaart geplot, waarna deze als shapefile kan worden gedownload. Op zich is dat denk ik een stap in de richting die ik wil, als het mij lukt om de verblijfsobject IDs te gebruiken als selectiecriteria. Dat kan volgens mij niet via de OpenGIS endpoint, maar moet toch wel via een BRT/BAG/Kadaster endpoint kunnen. Maar na een fix aantal uur is het mij nog niet gelukt.

Hallo Bobby,

De BAG-WFS service ondersteund paginering, en QGis kan daar gebruik van maken. Zie hier. In deze tutorial vind je ook hoe je een dergelijke WFS kunt queryen, zodat je alleen de VBO’s van jouw stad krijgt. Hopelijk kom je daar wat verder mee.

Ik heb alleen wel 1 vraag:

Hoe/van wie krijg je deze lijst? Het is misschien een optie om aan de aanleverende kant niet meer te vragen om een lijst, maar om een Geopackage, shapefile of iets dergelijks. Dan hoef je zelf die (Pand? VBO?) gegevens niet (opnieuw?) op te halen. Geen idee of dat een optie is, maar het scheelt je misschien een bak werk.

Ah, inderdaad, vervelend zo’n limiet. Misschien kun je hier iets mee:

1 like

De lijst is afkomstig uit onze eigen basisadministratie. Voorlopig heb ik nog niet de mogelijkheid om hier een beter bruikbaar bestand uit te krijgen. Op onbekend termijn kan dit inderdaad wel veranderen gelukkig!

Ik heb het voor mijzelf opgelost. Niet geheel zoals ik gedacht had dat te doen, maar wel effectief voor mijn situatie. Ongetwijfeld een normale werkwijze voor de niet leken, maar ik meld het toch even om de zaak daarmee af te ronden.

In QGIS. Ik voeg een WFS laag van PDOK toe, in mijn geval ‘verblijfsobjecten’. Ik vink de laag uit als deze eenmaal is toegevoegd, omdat het niet nodig is om alle features te laden en dat voorkomt ook dat hij eventueel over de drempel van 50.000 stuks schiet.
Vervolgens maak ik een selectie op deze laag, door een selectie te nemen op basis van de mij bekende verblijfsobject codes/identificatienummers. De laag is niet aangevinkt, er worden geen objecten getoond, maar het is wel mogelijk om op basis van criteria zoals de identificatienummers een selectie in te stellen.
Vervolgens kopieer ik de geselecteerde features en plak die in een nieuwe laag.

Bedankt voor de hulp allen!

2 likes

Helaas, ik was te voorbarig. Bovenstaande werkt niet, althans ik kan het niet reproduceren.

Dus ik zoek nog naar een manier om verblijfsobjecten (polygonen) uit de BAG binnen te halen op basis een lijst (csv) van verblijfsobject identificatie nummers. Als iemand een suggestie heeft hoe ik dit moet benaderen dan verneem ik dat graag. Het gaat in dit geval om ongeveer 1000 objecten verspreid binnen één gemeente met honderdduizenden objecten dus niet te vangen in een een ‘beperkte’ polygoon.