Er zit een bijzondere verkleuring midden over het Amsterdamse grondgebied in de nieuwe ecw van Nederland. Kan hier een kleurcorrectie op losgelaten worden?
Niet alleen de ecw’s en niet alleen Amsterdam:
Dit is de Actueel_orthoHR via de WMTS (https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wmts/v1_0).
Zitten ook witte strepen in:
Merkte het gister al, maar was er nog niet aan toe gekomen om het te melden. Lijkt haast alsof het de Quick Ortho is, terwijl ik toch echt de Actueel Ortho als layer opvraag. Verwijzing/alias misschien incorrect?
@DWetzels en @sbjager , bedankt voor jullie opmerkingen. Een reactie heeft iets langer geduurd vanwege interne afstemming.
- er is geen sprake van Quick Ortho en de verwijzing van de Actuele laag naar de definitieve is goed.
- er is sprake van 2 leveringen van het verkleurd gebied. De 1e was afgekeurd vanwege bestekeisen, de 2e is goed, helaas met andere kleuren. We passen geen kleurcorrectie toe en publiceren de originele luchtfoto’s zoals we die ontvangen van de leveranciers.
- de witte strepen zullen we oplossen.
Ah ok. Jammer, want het ziet er op sommige plekken wel vreemd uit. Er is duidelijk geknipt op de grenzen van akkers en velden en zo (sloten/wegen/paden), dus je krijgt regelmatig ‘zaagtanden’ te zien, op veel plekken:
En het ziet er wat vreemd uit:
Maar ik weet nu in ieder geval wat er aan de hand is, dus als mijn collega’s hier naar vragen heb ik een antwoord voor ze
Dankjewel!
Kunnen jullie dan aan jullie leveranciers vragen om een kleurcorrectie te doen?
Deze kleurverschillen maken de foto`s onbruikbaar voor publicatie.
De inwinning van de hoge resolutie luchtfoto’s van jaargang 2024 is zeer moeizaam verlopen. Door ongeschikte weersomstandigheden heeft de inwinning zich over een groot deel van het jaar uitgestrekt. Er was daardoor sprake van een grote diversiteit in weers- en terreinomstandigheden. Dit zie je terug in de foto’s. Daar komt bij dat het voorbeeld van Amsterdam op de grens tussen twee leveranciers ligt.
De hoge resolutie luchtfoto’s die jaarlijks in opdracht van het samenwerkingsverband Beeldmateriaal worden ingewonnen zijn primair bedoeld voor de productie van kaartmateriaal en kartering. Voor publicatie is de lage resolutie luchtfoto beter geschikt. Deze wordt landsdekkend door één leverancier ingewonnen.
Dus de 25cm WMTS heeft deze verkleuring niet?
Bedankt, ga ik naar kijken, is voor de meeste publicaties prima
@sbjager, ter informatie.
Als het goed is komen de witte strepen niet meer voor.
Vermoedelijk zijn nog niet alle WMTS-images vervangen, dat zal wel even tijd kosten. Op dit moment zie ik het nog in de WMTS, vooral op de lagere zoomniveaus:
https://service.pdok.nl/hwh/luchtfotorgb/wmts/v1_0?layer=Actueel_orthoHR&style=default&tilematrixset=EPSG%3A28992&Service=WMTS&Request=GetTile&Version=1.0.0&Format=image%2Fpng&TileMatrix=EPSG%3A28992%3A12&TileCol=1964&TileRow=1974
geeft bijvoorbeeld nog dit:
Maar alle bestanden van een WMTS vervangen zal wel even duren, nog afgezien van serverside caching waarschijnlijk.
Wel fijn dat er snel actie ondernomen word, dat word zeer gewaardeerd
De strepen zijn idd alleen nog bij de WMTS te zien, de WMS is prima.
We pakken dit op.