Verschaling van tekst uit wms (brt) bij export naar pfd

Beste Qgisten,

Ik loop tegen probleem aan in QGIS dat bij het expoteren naar pfd van een mooie kaart de tekst op de achtergrond kaart (wms van brt van PDOK) heel klein en onleesbaar wordt. In de preview van de lay out functie is alles wel normaal. Heb al verschillende vinkjes uit en of aan gezet maar niets helpt. Tekst uit andere lagen zijn wel normaal zichtbaar. Het heeft iets met de schalen en het papier formaat te maken waarop je wil exporteren

Weet iemand hoe dit kan en wat de oplossing kan zijn

MVG Arne Peters

Dat heeft te maken met het verschil tussen de resolutie van je beeldscherm en je pdf. De meeste WMS’en zijn gemaakt voor gebruik op een beeldscherm of laptopscherm. Soms vind je ook “hidpi” WMS versies die bedoeld zijn voor mobiele apparaten, want die hebben vaak een veel hogere resolutie. Ik weet niet of die voor de BGT wordt aangeboden.

De simpelste oplossing is je pdf exporteren op een lagere resolutie. Je eventuele vector-objecten en labels worden toch niet gerasterd en blijven mooi scherp.

Succes, en laat hier even weten of het werkte,
Raymond

1 like

Beste Raymond,

Het werkt inderdaad zoals je schetst. Ik gebruik met name de open topo en de brt als achtergrond om op af te drukken. Alternatief voor PDFen is natuurlijk ook een raster file. Ik was nieuwsgierig hoe dit werkte. Dank voor je reactie.

Groet Arne

1 like