Verschil NNN vorig jaar en dit jaar: veranderend beleid of foutje?

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje wat betreft de NNN-kaart. Ik twijfel een beetje kijkende naar de verschillen met de NNN kaart van vorig jaar of de verschillen die we zien daadwerkelijke verschillen zijn in beleid of mogelijk ‘foutjes’. Dit vermoed ik vooral bij de provincie Zeeland. Daarbij lijkt het erop dat wegdelen worden toegevoegd naast begroeidterreindelen. Bijvoorbeeld:

In lichtgroen NNN vorig jaar

In roze NNN dit jaar

Of ergens anders in Zeeland:

In Friesland zijn er ook erg veel verschillen. Sommige binnenwateren die eerst niet werden meegenomen, worden nu wel meegenomen: (roze NNN, lichtgroen NNN vorig jaar)

Als je Natura2000, NNN en Nationale parken samenvoegd (en samensmelt) en dan de verschillen bekijkt, dan zie je de impact van het verschil in nationale parken door het Van Gogh Nationaal Park en Drenthse Aa, maar ook de verschillen in NNN. (hoe donkerder de kleur, des te meer verschil)

Legenda verschil in procentpunt

Ik vermoed dus deels een daadwerkelijk veranderend beleid, maar bij Zeeland en soms bij Friesland twijfel ik (doordat ‘opeens’ ook grote waterdelen deel uitmaken van het NNN. Weet iemand toevallig hier meer over of wie ik hierover zou kunnen spreken?

Alvast bedankt!

Groeten,
Geert

Beste Geert,
Ik vermoed dat je de NNN-kaart van PDOK gebruikt? Ik zet jouw vraag door naar BIJ12, maar ik vermoed dat zij op hun beurt de vraag naar de bronhouders (de provincies zelf) zullen doorzetten.
Groeten, Derek

Hoi @GeertOff,
De bronhouder van de dataset Natuurnetwerk Nederland (NNN) isBIJ12, en zij tonen de NNN-kaart in de InformatieKaart Natuur (IKN). (Bronvan de kaartlaag: IKN/NatuurNetwerkNederland (MapServer)).
Voor vragen of opmerkingen over het NNN zou je ook contact op kunnen nemen met de beheerder van de IKN. Dit kan via informatiekaartnatuur@bij12.nl.

Hoi @GeertOff, ik ben benieuwd waar je de datasets vandaan hebt gehaald. Ik herken onze kaarten er namelijk niet in. De binnenwateren op jouw screenshots vallen in ieder geval sinds de EHS2014 onder ons natuurnetwerk. Als ik op PDOK of het NGR kijk kan ik dit ook niet terugvinden. Zou je contact met mij willen opnemen via <moderator note: email adres verwijderd> ? Alvast bedankt! Groet Eelke

Graag email adressen en telefoonnummers niet publiekelijk delen. Een direct bericht naar de betreffende persoon is beter. Daarvoor kun je op de naam klikken, en dan zie je daar een blauwe knop Bericht.

Eens Eelke, hierbij een schermprint vanuit de IKN van hetzelfde gebied als hierboven gemeld door Geert. Geen NNN-problemen, voor zover ik kan zien. Dus ik ben ook nieuwsgierig naar de bron van de gegevens van Geert.
M.vr.gr.,
Huib Heijt, Provincie Zeeland

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties en sorry voor de late reactie. Mijn notificaties zijn niet goed binnen gekomen.

Ik heb de NNN dataset inderdaad van PDOK. Het INSPIRE .gml bestand Natuurnetwerk Nederland - Provincies (INSPIRE geharmoniseerd).

Bij de Oude Rijksweg-Arendstraat in Zeeland wijkt de dataset inderdaad af zoals huihey laat zien. Echter zie ik in Friesland dat de dataset die ik heb gedownload wel overeenkomt met de data uit de BIJ12 viewer.

(oranje dataset NNN PDOK vorig jaar, roze huidig jaar)

Wel gek… Misschien handig om inderdaad even contact met elkaar te zoeken.

Groeten,
Geert

@E.j.zijlstra @huihey Waar zou ik het bestand kunnen downloaden die jullie gebruiken?

@GeertOff : Open Data portaal Zeeland
Deze metadatalaag bevat WFS “ikn:ext_ikn_nnn”, waarmee BIJ12 de IKN-gegevens van Provincie Zeeland bijwerkt.

Hoi @Geertoff, je kunt het beste onze inspire lagen pakken via: https://geoportaal.fryslan.nl/arcgis/services/ProvinciaalGeoRegister/Inspire/MapServer/WFSServer? Deze worden ook gedeeld op het nationaal georegister. De PDOK dataset van vorig jaar waar je naar verwijst lijkt niet juist te zijn. De ontbrekende vlakken zijn altijd onderdeel geweest van onze NNN kaarten.

Hallo @E.j.zijlstra en @huihey bedankt voor het reageren! Ik heb in ieder geval een mail gestuurd naar BIJ12 hierover. Het zou mooi zijn als er wel een kloppend bestand is op @PDOKbeheer van het NNN.

@GeertOff Wij hebben hierover contact met BIJ12, en zodra zij de benodigde aanpassingen hebben gedaan, zal dat ook worden doorgevoerd op de PDOK services.

1 like