Verschil tussen "kadastrale kaart" en "kadastrale percelen inspire geharmoniseerd"

Ik werd er van op de hoogte gebracht dat verschil zit tussen de de Geo Service Kadastrale Kaart (WMS) en Kadastrale Percelen (INSPIRE geharmoniseerd) (WMS). In de geval ter plaatse van een locatie nabij de Arnhemse wijk Schuytgraaf.

Kadastrale Kaart (WMS):
afbeelding

Kadastrale Percelen (INSPIRE geharmoniseerd) (WMS)
afbeelding

Het lijkt erop dat de situatie uit de INSPIRE-versie actueler is. Hebben beide services een andere updatefrequentie? Wellicht een bug?

1 like

Hoi @Ynte,

ik heb het nagekeken, er zat inderdaad een verschil tussen de Kadastrale Percelen en de INSPIRE geharmoniseerde versie. Echter liep de geharmoniseerde versie nog iets achter. Dit nu is rechtgetrokken en bedankt voor het melden! Het bleek een foutje in het update proces te zijn.

Bedankt voor je antwoord @daneng

Ik had al het vermoeden dat één van de twee databronnen een updateronde had gemist. Wat mij wel verbaast is dat het de niet-inspire versie was die achter liep. De situatie zoals ik die in de geharmoniseerde versie aantrof komt namelijk overeen met de situatie die mijn kadaster nog altijd laat zien.

Hoi @Ynte,

Het probleem was juist andersom. De inspire versie liep achter.

1 like

Ik heb de locatie uit mijn eerste post weer bekeken. En zoals ik stiekem vermoedde laat de normale WMS nu de situatie zien die eerder alleen op de inspire-versie zichtbaar was. Dat geeft mij toch het idee dat de normale WMS achterliep, en niet andersom.

Volgens mij heeft de situatie op inspire in oktober ook op de normale wms gestaan, is in november daar een verouderde versie voor in de plaats gekomen en nu zijn we weer terug bij de situatie uit oktober (ten aanzien van het gebiedje in kwestie).

Beste Ynte,

Ik heb geen inhoudelijke kennis van de data die wordt aangeleverd door de bronhouders of landelijke voorzieningen. De situatie zoals ik hem schetste in mijn eerdere reacties is hoe wij als PDOK de aanleveringen van data hebben ontvangen vanuit de bronhouders en hebben verwerkt.

Er zijn in de tijd dat dit ticket is geopend 2 aanleveringen vanuit de kadastralekaart verwerkt.
In de laatste twee zijn steeds netjes de inspire_cp geupdate nadat de non-inspire dataset is geupdate. Dat de bronhouder data inhoudelijke wijzigingen terugdraait of later alsnog mee levert hebben we bij PDOK niet veel invloed op. Met vragen hierover zou je terecht kunnen bij de bronhouder/KCC.

De volgorde van de geautomatiseerde verwerking van deze aanlevering ziet er (sinds 15 nov) als volgt uit:

  1. Kadastralekaart update verwerken
  2. Kadastralekaart WMS/WFS omschakelen
  3. Kadastalekaart WMTS/TMS omschakelen
  4. Inspire CP update verwerken
  5. Inspire CP WMS/WFS omschakelen

Van deze volgorde kan niet worden afgeweken.
Er kan dus wel wat tijd zitten tussende livegang van Kadastralekaart t.o.v. Inspire CP, maar meestal is dit wel dezelfde dag nog. Dit is bijvoorbeeld te herkennen aan de ‘Datum laatste aanpassing’ in het service record in het NGR.

Inspire CP WMS: http://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/1cb58f52-c397-4cec-aba3-45358db3c4c9?tab=general
Kadastralekaart WMS: http://nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/3332e9cd-bb97-47d9-af5e-4d604d59dcad?tab=general

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geinformeerd.

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het proces even uit te schrijven. Ik snap dat jullie geen invloed hebben over de data die wordt aangeleverd. De bronhouder zal de wijzigingen in dit geval hebben teruggedraaid, wat op de normale wms goed zichtbaar was. Je kan je hopelijk voorstellen dat in deze case het feit dat de inspire dezelfde situatie bleef tonen die in de wms was teruggedraaid bij mij voor extra verwarring zorgde. Hoe dat kwam had je natuurlijk al uitgelegd.

2 likes