Verstoring meerdere PDOK services en diensten

Afgelopen nacht was er een DNS probleem bij onze leverancier. Dit is inmiddels hersteld maar het kan enige tijd duren voordat de DNS resolver van je provider ook is bijgewerkt (ivm caching) hierdoor kan het zijn dat sommige PDOK diensten nog onbereikbaar zijn.

Onze excuses voor de hinder.

Er is een kans dat sommige gebruikers nog problemen ondervinden. Ik kan via het DNS van KPN/XS4all (195.121.1.34) het domein service.pdok.nl niet bereiken (pingen).

Volgens KPN komt dat doordat de DNSSEC instellingen (signatures, gaat boven mijn pet) van het domein niet juist zijn. De TTL bij KPN/XS4all staat op 5 minuten dus daar is het waarschijnlijk geen caching-probleem. Als workaround heb ik nu mijn router geïnstrueerd het google DNS (8.8.8.8) te gebruiken waardoor ik nu weer bij de kaarten kan.

In de loop van de dag zagen we gisteren eind van de dag dat we via KPN ook weer bereikbaar waren. @PeterW mocht je toch nog problemen ondervinden dan horen we dat graag.

1 like

Vanaf mijn thuisnetwerk (XS4All/KPN) heeft het sinds gisteravond niet gewerkt, het domein pdok.nl was, en is nu nog steeds niet bereikbaar.
Zodra ik mijn telefoon overschakel van wifi naar mobiele data (T-Mobile) is er geen probleem.

Ik denk dat dat kan kloppen. Ik heb zojuist nog eens met nslookup gekeken naar pdok.nl en service.pdok.nl. Als ik via het XS4all DNS zoek krijg ik geen antwoord, met het google DNS wel. Het probleem ligt misschien in het feit dat KPN/XS4all de oude infrastructuur van XS4all voor een groot gedeelte nog in stand houdt. Dit zou kunnen betekenen dat ‘echte’ KPN klanten geen problemen zien, terwijl oud-XS4all klanten (via het XS4all DNS werkend) wel problemen blijven ondervinden.

XS4all gebruikt DNSsec waardoor onjuist geconfigureerde domeinen niet worden ge-resolved.

De workaround die ik hierboven heb beschreven (google DNS instellen op de router) werkt voor mij nog steeds goed.

Er zijn nog steeds issues voor sommige gebruikers. Er wordt naar gekeken op dit moment.

3 likes

Er waren nog enkele issues maar deze zijn nu hersteld. Ook nu geldt dat het nog enige tijd kan duren voordat de DNS resolver van je provider is bijgewerkt (ivm caching) hierdoor kan het zijn dat sommige PDOK diensten nog onbereikbaar zijn.

1 like