Verzoek Indienen API unauthorized

Beste mensen,

Ik probeer een verzoek in te dienen met de API. Ik heb eerst een API key gebruikt die al aangevraagd was door een collega, ik kreeg echter een een 401 terug in JSON formaat.
Daarna heb ik voor de zekerheid een nieuwe API key aangevraagd en wanneer ik die gebruik krijg ik ook een 401 terug maar nu is het response in xml formaat waarbij het request bericht ge-echod wordt.

bv:
<![CDATA[{
“verzoekMetadata”: {
“verzoekType”: “Melding”,
“doelVerzoek”: “Initieren”,
“ambtshalve”: false
},

en dat is dan ook een HTTP 401. Wat doe ik verkeerd?

Vriendelijke groet,

Jan-Derk Weitering
Integratie Consultant
DICTU
Ministerie van EZK

Het DSO heeft wel meer dan één API, dus “de API” zal veel mensen hier niks zeggen. Welke API bedoel je en welk endpoint spreek je aan? Met die informatie in je vraag heb je meer kans op een antwoord/oplossing.

Inderdaad, ik had in het onderwerp wel de functionele naam genoemd, maar het gaat om deze API:

https://service.pre.omgevingswet.overheid.nl/publiek/gebruikerstoepassingen/api/indienen/v1/verzoeken

De Verzoek Indienen API werkt niet met toegang via een API-key. Voor het gebruik van deze service is een access token nodig dat verkregen kan worden na authenticatie van de initiatiefnemer (of gemachtigde) van het in te dienen verzoek op de DSO identity server.
Deze werkwijze stond al op de pagina met de beschrijving van de APl, helemaal onderaan. Onterecht stond in een groen blok de tekst voor het verkrijgen van de API key wat niet relevant was. Dat is inmiddels aangepast.

Helaas is de service waarmee de authenticatie van de initiatiefnemer verkregen kan worden nog niet beschikbaar gesteld. Zonder deze service kan dus nog geen gebruik worden gemaakt van Verzoek Indienen omdat authenticatie niet mogelijk is.

Dank voor het antwoord Rick!
Hebben jullie een planning waneer deze authenticatie service dan beschikbaar is?

De service wordt geleverd door het team wat het knooppunt bouwt. Ik heb het even nagevraagd, maar het is helaas nog niet duidelijk wanneer deze service beschikbaar komt. Eerst is een praktijkproef met het Landelijk Asbest Volg Systeem gepland. Die gaan ook verzoeken indienen. Pas als die succesvol is verlopen zal de service beschikbaar komen.

Hallo Rick. Is de service inmiddels beschikbaar?

Hallo Arnold, de functionaliteit komt in de tweede helft van dit jaar beschikbaar.