VIVET brengt status grote transformatorstations elektriciteitsnet in beeld

De intentie van PDOK is om naast een WM(t)S altijd een download variant beschikbaar te stellen, maar soms is de werkelijkheid even anders en daar zullen data-analisten dan even geduld voor moeten opbrengen. Zoals eerder aangegeven wordt in de volgende versie van deze dataset ook deze varianten beschikbaar gesteld en er wordt nu gewerkt aan deze voorbereiding. In aansluiting op jouw opmerking zijn er inderdaad ook afnemers erg gebaat met de beschikbaar gestelde WMS en wordt het gezien als een mooie stap vooruit.

1 like

Dienstmededeling: Om dit topic verder on-topic te houden zullen alle hierna geplaatste off-topic reacties zoals het nut van WMS worden verwijderd. Er lijkt voor deze databron ook WFS en ATOMs beschikbaar te komen waardoor iedereen weer blij wordt.

Bedankt Anouk voor je toelichting!

1 like

Beste Anouk,
We zijn inmiddels zomer 2022. Is er reeds bekend wanneer deze wfs over de capaciteit van de transformatorstationsklaar is?

1 like

Goed dat je ons scherp houdt met je vraag, dank!
De afgelopen maanden hebben er gesprekken met netbeheerders plaatsgevonden over deze dataset en PDOK is door de data-aanbieder geïnformeerd over de voortgang. De hoogste prioriteit lag bij het updaten van de informatie in de brondata. Inmiddels is voor deze versie de laatste update uitgevoerd. Naar aanleiding van het verzoek is voor de zomer door netbeheerders besloten om in te stemmen met uitbreiding van services (WFS en ATOM). Voor de nieuwe services zijn de eerste contouren neergezet maar we zijn nog niet zo ver om deze naar productie te brengen.

Dank nog voor de update van augustus. Is er mogelijk al meer bekend wanneer deze dataset ongeveer via WFS/ATOM beschikbaar komt? Alvast dank :slight_smile:

2 likes

Wij (PDOK) zitten nog even te wachten op de opdracht om de inmiddels in test gemaakte service live te zetten. In feite ligt deze vraag voor aan de data-aanbieder (netbeheerders).

In november wordt een nieuwe update verwacht, waarbij tevens de WFS en Atomfeed ontsloten gaan worden.

2 likes

Beste Anouk,
Is inmiddels al wat meer bekend over de actuele planning voor ontsluiting van de WFS en Atomfeed?

Alvast bedankt voor uw reactie.

M.v.g.
Thijs de Vries

1 like

Dag Anouk,

Ik sluit mij graag aan bij de rest voor de WFS. Zou mooi zijn als het lukt om dit voor elkaar te krijgen. Misschien helpen meer berichten in dit forum om er wat druk achter te zetten bij de netbeheerders.

Volgens mij is de vraag naar capaciteitsdata in ieder geval nog een stuk groter dan alleen de berichten in dit forum doen vermoeden. Kan me voorstellen dat dit voor heel veel organisaties interessante data is.

Vriendelijke groet,
Richard

1 like

Dag Anouk,

Dit duurt wel erg lang… Als de data beschikbaar zijn en je ze doorstuurt, kunnen wij als RVO de WFS service binnen de week online zetten hoor. Laat maar weten. Wij worden ongeduldig ;-).

Beste “RVO”, PDOK zoekt altijd goede collega’s :wink:
Helemaal begrijpelijk dat dit erg lang duurt en ik ben het ook met je eens. Er zijn wijzigingen doorgevoerd in de visualisatie van de huidige WMS en de WFS en Atom zijn klaar. Een van de zaken die zijn toegevoegd is een onderscheid in geplande stations en in gebruik zijnde stations. Ik wacht op een akkoord van de data-aanbieder om alles naar productie te brengen.

1 like

Goed nieuws! De data is inmiddels beschikbaar via netbeheer nederland als CSV: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/dashboard/download

Komt deze dan ook binnenkort als WFS/ATOM beschikbaar bij PDOK? Zo ja, hoe verhoudt actualiteit van CSV van Netbeheer Nederland zich tot WFS/ATOM bij PDOK (bv. PDOK loopt week achter t.o.v. CSV van Netbeheer Nederland?)?

Plus CSV van netbeheer nederland lijkt wat minder volledig in toekomstige capaciteit, en lijkt alleen momentopname te zijn. Zit er nog verschil in datakenmerken tussen CSV van Netbeheer Nederland en WFS/ATOM van PDOK?

Voor het Nationaal Programma Regionale Energie Strategie (NP RES) ben ik de overeenkomsten en de verschillen op hoofdlijnen in beeld aan het brengen tussen de Netbeheer Capaciteitskaart elektriciteitsnet en de Kadaster (ism regionale netbeheerders) Netcapaciteit kaart (https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/841b0f6f-3141-40dd-bec5-77e0065bd688?tab=general)

Ik zal hier een stukje posten met de verschillen en overeenkomsten.

1 like

Nice JeroenGB. De verschillen en overeenkomsten zijn goed om afweging tussen beide bronnen eenvoudig te kunnen maken voor gebruikers.

De WFS/ATOM van Kadaster Netcapaciteit kaart lijkt nu ook beschikbaar via pdok (zoals al te zien op nationaal georegister): https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/841b0f6f-3141-40dd-bec5-77e0065bd688.

Goed nieuws! De WFS en ATOM is nu ook bij PDOK beschikbaar. Zie VIVET stelt voor de dataset Beschikbare capaciteit elektriciteitsnet een WFS en ATOM beschikbaar - Datasets - Geoforum

4 likes

Wat fijn! Bedankt @Yvette_PDOK

1 like

Ha, heel mooi :grinning:
Maar even een vraag over deze gegevens, om te checken of ik de betekenis van de attributen begrijp;
Stel we nemen station OS DOETINCHEM van Liander en we bekijken de beschikbare afname capaciteit in de periode 2022-2030.
Hierin staat het volgende:
de totaleCapaciteitAfnameMva = 111; ik neem aan op peildatum 17-11-2022.
Het verachtJaarVanOverbelastingAfname =2024 en gelukkig voorziet Liander een investeringsplanningTijdAfname ook in 2024. Het investeringsplanningVermogenAfname = 160 dus is er in 2024 in totaal (111+160) = 271 MVA aan totaleCapaciteitAfnameMva ? Klopt dit?
Als ik echter kijk bij beschikbareCapaciteitAfname3jaarMva en beschikbareCapaciteitAfname5jaarMva dan zijn beide 0. Betekend dit dan dat er door Liander verwacht wordt dat de verwachteCapaciteitAfnameMva (die niet gegeven wordt) na de investering in 2024 gelijk met meer dan 160 Mva groeit? Of betekend dit dat de investering meer dan 5 jaar duurt zodat deze pas na 10 jaar in de beschikbareCapaciteitAfname10jaarMva = 138 zichtbaar wordt?

1 like

En waar kunnen we terecht met vragen over de achterliggende aannames van de gebruikte methodiek?

1 like

Hai, dank voor je reactie en je vragen over de verstrekte gegevens.
PDOK realiseert de services en stelt deze beschikbaar, maar is niet op de hoogte van alle ins en outs van alle data.
Ik heb je melding doorgezet naar het programma VIVET van waaruit met netbeheerders deze informatie is gecommuniceerd. Je vraag is in behandeling!

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.