Voorgevel en entree berekenen

Goedemorgen,

heeft iemand ervaring met het bepalen van de voorgevel van een BAG:pand in Python of QGIS?

Met de voorgevel bedoel ik dan de gevel waar de voordeur aanwezig is.

Ik heb een aantal pogingen gewaagd:
-Locatie van BAG:verblijfsobject met de X,Y coordinaat van het huisnummer. Deze staat soms dicht bij de voorgevel maar soms ook niet.
-Vanuit de locatie van het huisnummer de kortste afstand naar de weg berekenen.

De snelheid van berekenen is minder van belang. Ik gebruik het voor looproutekaartjes van ca 300-400 BAG-panden tegelijk.

Of bestaat er wellicht een dataset betaald of onbetaald waar je deze gegevens uit kunt halen?

alvast dank voor de hulp!

mvg

Maarten Vroegindeweij

Voor zover ik weet is er geen data beschikbaar waarmee je de positie van de voordeur kunt afleiden. Wat je zou kunnen doen, maar dan is het wel veel werk, je kan met wat handigheid streetviewbeelden van google ophalen (of cyclomedia gebruiken) en daar beeldherkenning op loslaten, maar die inspanning zal niet in relatie staan tot het resultaat. Zeker omdat niet alle voordeuren vanaf de straat goed te zien zullen zijn.

Wat is je doel? Dan kunnen we misschien alternatieven bedenken.

1 like

“de voordeur” bestaat eigenlijk niet. In dorpen is het heel normaal om ‘achterom’ binnen te komen. Bedoel je de brievenbus in ‘de voordeur’? Dan kom je in problemen in de dure wijken met oprijlanen. Daar staat de brievenbus naast het toegangshek.

Wat wellicht een leuk probeerseltje is: misschien weet je de hand te leggen op een dataset met opnamelocaties van cyclomedia/streetsmart of google-streetview.
Explode de BAG pandgeometrieeen tot lijnstukken maar behoud het BAG-pand ID aan het lijnstuk. Kijk welk lijnstuk het dichtst bij een opnamelocatie staat. Dat lijnstuk staat dan het dichtst bij de openbare ruimte en is bij kans de voorgevel (of zijgevel bij hoekhuizen met grote voortuinen, zonder zijtuinen…) daar zitten dan je problems om op te lossen… :slight_smile:

2 likes

De opnamelocaties zijn makkelijk op te halen, maar die zijn altijd vanaf de openbare weg, dan kan je nog veel makkelijker het NWB (of bij wat meer gewenste nauwkeurigheid de BGT) gebruiken.

Alleen zijn er veel huizen (hele wijken) die de voordeur aan de zijkant hebben, zeker bij geschakelde woningen.

Ik denk nog steeds dat we TS beter kunnen helpen als we weten waarom hij deze locaties nodig heeft, misschien zijn er andere oplossingen.

1 like

Beste Maarten,

Allereerst ben ik het eens met de reacties dat het goed zou zijn om iets te weten over de toepassing. Gaat het om loopafstanden voor postbodes, dan zijn brievenbusssen relevant, voor bewoners eerder de voordeuren.

Bij geschakelde woningen en bijvoorbeeld 2 onder 1 kapwoningen en woningen met grote tuinen kan de voordeur inderdaad wel eens niet aan de staatzijde liggen. Vraag is dan wel hoe erg dit is, de verschillen zullden denk ik meestal klein zijn.

Waar het wel substantieel mis kan gaan is bij hoekpanden, waar de voordeur aan een andere weg ligt dan de intuitieve voorkant van het pand. Maar dat kan je oplossen door een koppeling te maken van je bag-polygoon met de straten die kwa naamgeving matchen (locaties van voordeuren bepalen de straat(naam) waar een pand aan ligt).

Verder moet je denk ik wat oppassen met uitbouws/erkers e.d. Je wil niet op een voorgevel uitkomen van een stukje erker. Ik zou dus gevels wel definieren met een bepaalde lengte en richting.

Met de Open Source tool GeoDMS kun je dit soort bewerkingen eenvoudig doen, zie bijvoorbeeld: Connect_eq · ObjectVision/GeoDMS Wiki · GitHub.

Je kan daarmee dan eenvoudig loopafstanden berekenen zoals;

Ik denk graag met je mee,

groet,

Martin

Ik vrees voor je dat we kunnen beginnen met te stellen dat dit een onmogelijke opdracht is. Waarom zeg ik dat: Er zijn teveel verschillende configuraties mogelijk van waar een toegang tot een pand kan zitten die als “voordeur” aangemerkt kan worden, en dat kunnen lange gevels zijn, korte gevels, uitbouwen, enzovoorts.

Dit bijvoorbeeld:

Gaat ook niet overal op. Ik ken huizen waar de voordeur in een uitbouw zit, waardoor de voordeur haaks op de voorgevel van het pand staat. En alle huizen in die straat zijn zo gebouwd. Er is simpelweg teveel diversiteit in hoe huizen zijn gebouwd en ingericht (nog even afgezien van het dagelijks gebruik), om geautomatiseerd iets van een voordeur te bepalen. En de locatie van het verblijfsobject binnen het pand geeft al helemaal geen aanduiding, omdat daar geen richtlijnen voor zijn. Bovendien gaat het daarbij ook mis met bijvoorbeeld een flatgebouw waarbij alle VBO’s 1 voordeur delen (tenzij je de deur naar het appartement als voordeur aanmerkt: maar die vind je al helemaal niet zonder de bouwtekening).

De cyclomedia/streetview beeldherkennings-optie zou nog wel eens de meeste positieve hits kunnen leveren, maar in de wijk waar ik het net over had ga je daar de voordeuren heel slecht zien: want die voordeur staat haaks op de weg (nog even afgezien van de stukken tuin met struiken, en planten die er voor staan).

Dus de vraag is inderdaad, zoals Michiel al aangaf:

Waarom is het hierbij belangrijk dat de voordeur bekend is? Zijn er misschien alternatieve oplossingen te bedenken? Als je wat meer context geeft, kunnen we meedenken.

1 like

Vanuit 25 jaar ervaring in het berekenen van miljoenen looproutes, denk ik niet dat de opdracht onmogelijk is, wel dat de implementatiekeuze om op zoek te gaan naar de exacte locatie van de voordeur een complexe is, waarvan het belang ook niet zo duidelijk is.

Ik ben het met sbjager eens dat er erg veel configuraties voor de toegang tot een pand zijn en dat het geautomatiseerd waarschijnlijk niet volledig te bepalen is. Maar zoals ik in mijn reactie al aangaf, hoe erg is dat?

Hoe groot zal de afwijking zijn die je hebt doordat je de voordeur gevel niet exact goed bepaald hebt? Bedenk daarbij dat je toch al met afwijkingen te maken hebt, doordat:

  • de connectie naar de weg, een tuinpand, kan feitelijk ook in bochten lopen.
  • met netwerken als OSM of NWB bereken je afstanden over hartlijnen van wegen, Dit kan afwijken van de loopafstanden over stoepen.

Ik kies er meestal voor om als locatie het geografisch zwaartepunt van een pand te berekenen en afstanden hier naar te berekenen. Is ook inhoudelijk wat voor te zeggen, meeste mensen wonen niet op de locatie van hun voordeur maar ergens in een pand (voor postbodes e.d. ligt dit natuurlijk anders, maar dan ben je weer vooral geïnteresseerd in de locaties van postbussen). En de afstand van het zwaartepunt naar de voordeur zal voor de meeste huizen beperkt zijn.

Het punt dat dan nog wel openstaat is de koppeling met de correcte straat, met name bij hoekpanden. Als je aan de ‘verkeerde’ staat gaat koppelen, kunnen de afstanden wel substantieel anders worden. Dat kun je oplossen met de suggestie die ik eerder aangaf.

Kortom, ik zou zeggen dat de vraag prima te beantwoorden is, maar focus niet te veel op de exacte locatie van de voordeur.

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Wat ik bedoelde met

is dat die voordeur bepalen niet geautomatiseerd te doen is met enige betrouwbaarheid op basis van bestaande datasets (hoewel de cyclomedia/streetview optie nog best eens een interessant slagingspercentage zou kunnen opleveren - daar zou ik nog wel eens mee willen spelen).

Die looproutes zijn geen enkel probleem, ik gebruik al jaren Openrouteservice voor wandelroutes en hoe ik van het station naar de Geobuzz kan lopen bijvoorbeeld (of willekeurig welk ander adres). Werkt als een tierelier (vooral omdat ik mijn browser mijn positie laat aangeven terwijl ik loop).
Maar dat brengt me nooit tot op 10 cm van de voordeur. Dus dat laatste stukje: Als je de bouwtekeningen van alle panden in NL zou hebben, dan zou het kunnen slagen, als je van die bouwtekeningen de voordeur af zou kunnen leiden.
En dat is dus ook de vraag: er zijn altijd meer mogelijkheden, andere gegevens, enzovoorts. Dus wellicht zijn er alternatieve manieren te verzinnen die een beter resultaat opleveren, maar dan hebben we wel meer context nodig. Als het bijvoorbeeld om de looproutes van de krantenbezorgers gaat, dan is de brievenbus veel belangrijker dan de voordeur, om maar een voorbeeld te noemen. Daarentegen als het om looproutes voor collectanten gaat, dan word het weer erg interessant om te weten welke deur daadwerkelijk in gebruik als ‘voordeur’. Maar dat is wel heel erg moeilijk om geautomatiseerd op afstand te bepalen. Er zijn vele reden dat de brandweer ter plaatse gaat kijken om hun aanvalsplannen te maken en up-to-date te houden, en dit is er een van.

1 like

Ik weet niet of de te berekenen routes/panden bij elkaar in de buurt liggen maar je zou het op de volgende ietwat creatieve manier kunnen proberen:

Via kadaster een zgn. KLIC-orientatiemelding doen (ja, hier zijn wat kosten aan verbonden, maar voor €11,50 kun je een gebied van 2500mx2500m selecteren) en selecteer ook de optie 'Wilt u van deze melding huisaansluitschetsen ontvangen?"
Uit deze klicmelding kun je herleiden waar kabels en leidingen een pand binnengaan. Dit is (zeker voor recent aangelegde datakabels) vaak nabij de voordeur waar de meterkast zit.
Klic-melding en BAG zou je kunnen inlezen in QGis en vervolgens je analyse compleet maken.

Zomaar een idee waarvan ik denk dat het effectiever is dan een methode via StreetView/StreetSmart…

2 likes