Ik heb een vraag over de hoge resolutie luchtfoto’s van het PDOK. Ik gebruik namelijk momenteel de luchtfoto van 2024 met hoge resolutie voor een toepassing op vegetatie. Blijkbaar was het een toevalstreffer dat er bij die opname blad aan de bomen zit, omdat ik lees op de site dat dit juist niet de bedoeling is: " Inwinning van de 8 centimeter resolutie foto’s vindt plaats in de periode tussen medio februari en medio april. In die periode draagt de vegetatie nog geen blad, waardoor bijvoorbeeld objecten onder bomen zichtbaar zijn." Ik vroeg me af of dit eenmalig zo is door omstandigheden of dat het vanaf dit jaar veranderd is.
Dit is inderdaad door de weersomstandigheden in 2024 ontstaan. De doelstelling is om de hoge resolutie luchtfoto vrij van blad in te winnen. Daar is door een slecht voorjaar in 2024 niets van terecht gekomen. In 2025 is dat weer wel gelukt.
Naast de hoge resolutie luchtfoto wordt er jaarlijks ook een luchtfoto met een resolutie van 25 cm geproduceerd. De inwinning daarvan start vanaf 1 mei. Die luchtfoto’s worden bewust mét blad aan de vegetatie vervaardigd.
2 likes
Oke helder, bedankt voor het antwoord.