Vraag over importeren van symbologie

Hallo, ik ben een beginnende QGIS-gebruiker. Ik heb in het verleden veel met ArcGIS gewerkt, maar mijn huidige studie vereist dat ik bekend word met QGIS. Ik heb een zip-bestand gedownload van het CBS met bestanden met betrekking tot bodemgebruik (zie afbeelding 1). In de map stijllagen zit een .lyr, ArcGIS Pro Layer File, en een QGIS Layer Definition File (ik mag helaas maar 1 afbeelding uploaden). Als ik de shapefile importeer, krijg ik alleen vakken met dezelfde kleur. Ik heb veel op internet lopen zoeken, maar ik kom er maar niet achter of er een symbologiebestand bij zit en zo ja, hoe ik deze importeer zodat de verschillende vlakken de juiste symbologie krijgen.

Alvast bedankt!

Wat leuk dat je nu met QGIS gaat werken. Je kunt je stijlbestand (.qml neem ik aan) laden in de Layer Properties, tabblad Symbology, knopje Style > Load style…

Zie screenshot.

Succes,
Raymond

Het QLR-bestand uit de map Stijllagen bevat een legenda en een verwijzing naar de shapefile. Helaas staat de shapefile op een andere plaats dan in het QLR-bestand is aangegeven.

Sleep eerst het QLR-bestand op QGIS.
De laag wordt toegevoegd, maar er wordt een driehoekje met uitroepteken achter de laagnaam getekend omdat de shapefile niet gevonden wordt op de plaats die in het QLR-bestand staat.
Rechts-klik op de laagnaam, en kies Databron repareren. Blader nu naar de plaats waar de shapefile staat, en selecteer deze.
Nu wordt de bodemkaart getekend met de vooringestelde legenda.

Alternatief
Het QLR-bestand is een tekstbestand, dat je kunt openen met Kladblok (of of een vergelijkbaar programma, zoals Notepad++).
Op regel 18 staat de verwijzing naar de shapefile, verander die in

 <datasource>../CBS_Publicatiebestand_BBG2017_v1.shp</datasource>

(let op de twee puntjes, die betekenen zoveel als ‘ga één folder omhoog’).
Sla het QLR-bestand op.
Wanneer je nu het QLR-bestand op QGIS sleept, wordt de bodemkaart meteen getekend met de vooringestelde legenda.

1 like

Hallo Raymond, bedankt voor je reactie! Echter is er nergens in het zipbestand een .qml-bestand te vinden.

1 like

Dankjewel Geomancer! Ik heb dankzij jou het probleem gevonden. De verwijzing klopte inderdaad niet. Nogmaals bedankt!

Top, fijn dat het opgelost is :slight_smile: