Vraag over pre-2006 luchtfoto's (ouder dan topotijdreis)

Ik ben benieuwd of iemand weet waar je kaartlagen van oudere luchtfoto’s dan 2006 kan oproepen. Dat is tot hoever topotijdreis teruggaat.

Ik weet een paar alternatieven, zoals van Provincie Utrecht waar je jaargangen 1950, 1996, 2000 & 2003 beschikbaar hebt. https://gis.provincie-utrecht.nl/Geocortex/WebViewer/?app=e691e7d6b6d348b1a331dd5d298ac85c

Of soortgelijke Gisviewers van pr Flevoland: Bodematlas - Provincie Flevoland
pr Noord-Holland (slechts tot 2000) Provincie Noord-Holland
of Zeeland die 1959, 1970 en 2003 heeft: Atlas van Zeeland

Veel van die kaartlagen zien eruit alsof ze landelijk zijn geweest, maar zijn gecropt per provincie. Weet iemand of er een kaartlaag is die landelijk is in deze categorie?

1 like

Je kan bij het Kadaster/Dokdata (betaald) luchtfoto’s opvragen, inclusief luchtfoto’s uit de oorlog.

Verder zijn er volgens mij geen openbare, landsdekkende luchtfoto’s van voor 2006 beschikbaar.

Op Wageningen University & Research - Geoportal worden luchtfoto’s aangeboden die gemaakt zijn in de periode 1943-1947. Misschien kun je daar wat mee? Zie ook https://www.wur.nl/en/show/wageningen-ur-geoportal-raf-aerial-photographs.htm.

Met de RAF foto’s van Wageningen en Dokdata ben ik bekend ja, maar die zijn inderdaad betaald (en vrij prijzig voor 46 euro 1 foto downloaden al zeg ik het zelf).

Omdat sommige provincies los van elkaar ook een dataset 2000 & 2003 aanbieden, leek het me logisch dat er dus ergens landsdekkende foto’s uit die jaartallen moeten zijn van de provincies die niet een mooie gis-viewer hebben. Daarom gooide ik het balletje of op iemand die ooit is tegengekomen.

Als iemand nog meer vergelijkbare sites weet zoals in mijn openingspost hou ik me aanbevolen.

TIM-online heeft NRW-dekkend (Nordrheinwestfalen) foto’s uit de 80’s en 90’s.

Vroeger waren nog veel foto’s te vinden op Watwaswaar.nl, die je zelf kunt georefereren. Helaas bestaat die site niet meer en de foto’s zijn naar Dotkadata gegaan waar we grof mogen betalen.

Google Earth (het computerprogramma) heeft een luchtfoto-“tijdreis” die iets verder terug in de tijd gaat.

Ea heeft met rechten te maken. In 2000 en 2003 is er wel landelijk een luchtfoto ingewonnen voor oa de provincies RWS en mininsterie van LNV. Deze organisaties hebben het gebruiksrecht gekocht voor hun wettelijke taken etc in hun beheergebied.
Beschikbaar stellen aan mooie initiatieven als topotijdreis valt daar niet onder.

Ik ben van mening dat alles wat met overheidsgeld ingewonnen/verzameld is vrijgegeven zou moeten worden, tenzij er zwaarwegende belangen zijn om dat niet te doen. Helaas zie ik in de kieswijzers hier geen vragen over langskomen :wink:

1 like

Precies; de foto’s zijn van onze centen gemaakt en nu mogen we grof geld betalen voor een foto. Dotkadata zit op Facebook en ik heb daar ooit een opmerking over geplaatst en die hebben ze verwijderd. Echt tof als dingen geprivatiseerd worden! Dan wordt alles goedkoper :rofl:

Nederland is een van de weinige landen die al zoveel data kosteloos beschikbaar stelt. Dit beschikbaar stellen kost ongelooflijk veel geld. Daarom wordt lang niet alle data en zeker oudere data niet eindeloos kosteloos aangeboden. Als dat wel zo zou zijn, dan zou je grof meer belasting moeten gaan betalen om dat allemaal te bekostigen.

Ik denk dat je nogal overdrijft. Of gaat 50 % van het Nederlandse staatsbudget op aan het beschikbaar stellen van data? In dat geval heb je natuurlijk gelijk.

Een plaatje is wel veel data maar het is niet zo dat complete volksstammen daar mee bezig zijn.

Natuurlijk overdrijf ik wat, ongeveer net zoals jij: “de foto’s zijn van onze centen gemaakt” :slight_smile:

Je hebt gelijk dat er niet complete volksstammen mee bezig zijn, en dat zal de reden zijn waarom er niet wordt geïnvesteerd om oude data beschikbaar te houden. Het is niet alleen een beetje opslag, het gaat om heel veel data als je alle ooit gemaakte luchtfoto’s in hoge resolutie beschikbaar wilt houden. Eigen serverracks met internet toegang, beheer (er valt weleens een harddisk uit), backups, stroom, het loopt al snel op qua kosten. En een plekje op AWS of Azure om zelf geen rompslomp te hebben, is minstens zo kostbaar. Ga voor de gein maar eens uitrekenen hoeveel data je verzamelt aan luchtfoto’s en wat het kost om die publiek beschikbaar te stellen.

Het zou idd fijn zijn als alle ooit verzamelde data gewoon openbaar toegankelijk zou zijn, maar praktisch gezien is dat niet echt haalbaar. Tenzij er ongelimiteerde budgetten beschikbaar komen.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.