Vraag Vergelijking AHN2 Met AHN3

Hallo,
Mijn vraag is of de datasets Van de AHN 2 met de AHN 3 te vergelijken zijn, om in bepaald gebied te kunnen zien of er ook een hoogte verschil is ontstaan in de loop der jaren ? Zelf ben ik hier in ARC-Gis mee bezig alleen kom ik er niet helemaal uit welke tool hiervoor handig is.

De data sets die ik hiervoor gebruik zijn:
AHN2 0,5 m niet - opgevuld
AHN3 0,5 meter raster DTM.

Je kunt het ene raster van het andere aftrekken, dan krijg je per cel het verschil, die je weer een kleur kunt geven om de verschillen te tonen op een kaart. In QGIS doe je dat met de Raster Calculator, en ik meen dat dat in ArcGIS precies hetzelfde heet. In ArcGIS moet je misschien eerst een extra extensie (spatial analyst?) kopen/activeren maar dat weet ik niet zeker.

bedankt voor uw reactie ik zal in ARC-Gis zoeken naar deze tool.

Zorg er wel voor dat je in beide gevallen gebruik maakt van het maaiveldraster. In het ruwe raster zitten ook zaken zoals bomen, auto’s, gebouwen. Het maaiveldraster wordt ook DTM genoemd, dat staat voor “digital terrain model”. Het ruwe raster heet DSM, wat staat voor “digital surface model”. Beide varianten heten DEM, wat staat voor “digital elevation model”.

V.w.b. het AHN2 maakt het niet veel uit of je het opgevulde of niet-opgevulde raster gebruikt. Ik geef de voorkeur aan het niet-opgevulde raster. Echter, in beide gevallen moet je het raster wel ervoor zorgen dat ontbrekende waarden opgevuld worden. Ook het “opgevulde” raster bevat gaten. Anders kun je op de betreffende plekken de rasters niet vergelijken. Een dergelijke tool heet “raster interpolation” of vergelijkbaar.

1 like

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb inderdaad voor de AHN3 de 0,5 met raster DTM variant gebruikt. In mijn vraag had ik hier nog ‘ruw’ bij staan maar dat klopt niet.

Kijk ook even kritisch naar Kwaliteitsbeschrijving | AHN , of wel echt de conclusie getrokken kan worden dat er een verandering is.

Ik heb toevallig een paar jaar geleden het plaatje eens gemaakt:



Figuren eerder getoond op het NCG Symposium, 2018.

1 like

Zelf ben ik met een klein deel van het Fochteloërveen bezig om hier het verschil te kunnen laten zien. In de kaart hieronder heb ik de data bovengenoemde datasets gebruikt. En de ahn3 - ahn2 kaarten doormiddel van de tool ''raster calculator ‘’ van elkaar afgetrokken om zo het verschil in hoogte te kunnen achterhalen.

Zijn dit ook de tools die u heeft gebruikt? of zijn hier nog andere tools in ARC-Gis voor nodig?

Destijds heb ik (inderdaad) simpelweg AHN3-AHN2 gedaan. Ik denk met gdal_calc.py, maar het zou ook moeten kunnen met ‘raster calculator’. Ik ben niet bekend met ArcGIS, maar daar moeten vergelijkbare functies bestaan.

Voor Fochteloërveen zou AHN4 ook beschikbaar moeten zijn, lijkt mij?

Wees in elk geval alert op mogelijk overhaaste conclusies over verzakking, zie daarvoor ook de verwijzing naar het foutmodel uit mijn eerdere bericht.

Eens met geotiles. Wees voorzichtig met het trekken van conclusies, vooral in veengebieden als het Fochteloerveen. Als AHN3 gevlogen is vlak na een periode van regenval, heeft het veen zich helemaal volgezogen. En als AHN2 dan gevlogen is vlak na of tijdens een periode van droogte, is het veen uitgedroogd en ingekrompen. En dan zou je op basis van AHN3 - AHN2 tot de conclusie kunnen komen dat het veen gestegen is…
Ik zou dus nog even een aantal extra zaken natrekken, en ook over een langere periode deze bewerking doen (dus ook 1 en 4 meenemen, indien mogelijk). Over de langere periode kun je beter trends ontdekken, En check inderdaad ook de kwaliteitsbeschrijving.

En als laatste: ik ben wel erg geinteresseerd! Voor wie en waarom doe je dit specifiek voor het Fochteloerveen, als ik vragen mag?

Ik doe dit als mijn afstudeeropdracht vanuit het Van Hall Larenstein. En de waarom is om te kunnen aantonen of er in de loop der jaren een verandering in maaiveldhoogte heeft plaatsgevonden.

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.