Vragen over AHN5 en AHN6 voor Mapterhorn project

Heb vragen over AHN voor download, met name AHN5 en AHN6. De AHN via PDOK is dus AHN4.
Ik heb mijn weg kunnen vinden in de “Dataroom” Dataroom | AHN. Vragen:

• ik begrijp dat AHN5 en AHN6 op dit moment ieder niet landsdekkend zijn. Maar vanuit de dekkingskaarten lijkt mij dat de combinatie AHN5+AHN6 voor DTM Maaiveld 0.5 + 5m dat wel is.? Dat lijkt mij werkbaar voor generatie van raster Hillshade en vector tiling (RGB Terrain).

• Dan is een landelijk bestand nodig. In verleden niet zo’n probleem met standaard kaartbladen zoals AHN4. Via de OGC API Feature service kom ik op zo’n 15000 kaartbladen (AHN5 standaard in Top10-bladen, AHN6 1x1km bladen). Dat is wel heel onhandig. Bestaan er geen bundelingen? Of misschien toch AHN6 in Top10-bladen? Wel fijn dat de bestanden (lossless) gecomprimeerd zijn! (Eigenlijk zou per set, bijv AHN6 DTM Maaiveld 5m, één landelijk bestand genoeg zijn als deze via COG/GeoParquet en een HTTP “Range” service zou worden aangeboden.).

Achtergrond is nu dat ik bijdraag aan Mapterhorn, een open, wereldwijde tiling dienst voor “Hoogte Vector tiles”, momenteel in zgn RGB “terrarium” encoding. Deze kan direct in bijv MapLibre en CesiumJS worden gebruikt voor client-side hillshading en meer.

Wil je meer weten over Mapterhorn en mijn eventuele (nog niet goedgekeurde) bijdragen voor AHN of wil je misschien helpen, of sponsoren:

De combinatie van AHN5 + AHN6 zal pas bij de publicatie van de data van dit jaar landsdekkend zijn. Op de grenzen van de provincie Friesland met Groningen/Drenthe/Overijssel/Flevoland zijn tot die tijd kleine ‘gaten’ waar het AHN4 de meest actuele dataset is. Zie ook het groene deel in onderstaande illustratie.

Het AHN5 is, net als het AHN6, beschikbaar in 1×1 km kaartbladen. Zie daarvoor ook de toelichting in de dataroom. Via het portaal zijn grotere gebieden geautomatiseerd te downloaden.

Er is geexperimenteerd met het aanbieden van het hoogtemodel als één grote Cloud Optimized GeoTIFF. Helaas blijkt de enorme omvang toch nog een uitdaging voor veel clients. Onder andere in samenwerking met het CLOUD-NES project blijven we de mogelijkheden verkennen.

Bedankt voor snael antwoord! Dus via portaal grotere gebieden. Uit de instructie video (had even niet de ‘juiste browser’ bij de hand…) begrijp ik dat de download nog steeds de losse kaartbladen zijn? Niet dus een enkel bestand voor geselecteerd gebied?

Inderdaad, het zijn kaartbladen van 1×1 km (AHN2/3/4/5/6) of 5×6,25 km (AHN2/3/4/5). De 1×1 km kaartbladen zijn gelijkgetrokken met de voorjaarsvlucht van Beeldmateriaal.

Om te kunnen downloaden via het portal is een browser met showDirectoryPicker()-functionaliteit vereist. Helaas zit deze functionaliteit (nu) niet in Mozilla Firefox en Apple Safari. Als he goed is, is het dan wel mogelijk een selectie te maken en die op een andere manier te downloaden (bijvoorbeeld via wget, zoals genoemd in de instructievideo).