Vragen van een beginner over Georefereren van 19e eeuwse oude kaarten op nieuwe kaarten

Hallo,ik zoek hulp met het volgende:

Ik heb oude 19e eeuwse Kaarten die ik in Qgis wil Georefereren over bijvoorbeeld maps of open street map maar liever nog met echte geografische kaarten van een Topografische dienst.

Het grote probleem is dat ik dat met mijn pogingen in Qgis niet goed voor elkaar krijg sommige wegen passen wel op de kaart die ik heb maar het meeste op andere plaatsen op de kaart past niet.

Wie heeft hier meer ervaringen mee en kan mee evt.hier meer helpen.?

Daarnaast wil ik uiteindelijk de oude op een nieuwe kaart zetten en dan op de oude kaart gaan wandelen met mijn gps positie erop zodat kik precies op de oude kaart kan zien waar ik loop.

Ik weet niet of je kaarten zodanig kunt verbuigen dat ze overal passen. Het is natuurlijk ook zo dat kaarten van vroeger mogelijk minder nauwkeurig zijn getekend, of dat wegen en waterlopen intussen veranderd zijn. Dit kan ook een geleidelijk proces zijn geweest. Een zandpad dat een keer bestraat wordt en nog een keer geasfalteerd, met telkens wat verschuiving of verbreding.

Je ziet het ook wel in TopoTijdreis, dat wegen en dergelijke ineens wat verspringen tussen verschillende jaren.

Anton heeft gelijk, er zijn altijd verschillen in waar wegen lopen. Nieuwe wegen worden aangelegd, oude wegen niet meer gebruikt, dus dat is altijd een oorzaak van verschillen.
Je kunt wel heel ver gaan in je transformatie (ook wel rubber-sheeting genoemd), maar dan ga je de oude kaarten wel erg veel geweld aan doen. En dan heb je ook veel referentiepunten (punten waarvan je zeker weet dat je ze terug kunt vinden op de oude en de nieuwe kaart) nodig, evenredig verspreid over je hele kaartblad, wat moeilijk kan worden.

Dat gezegd hebbende, een paar dingen:

  • Je hebt het over kaarten uit de 19e eeuw. Er is een kans dat het georefereren al voor je gedaan is. Je kunt de kaarten van de verschillende jaren die Topotijdreis aanbied ook als losse WMS in QGis laden. Heb je daar al eens naar gekeken?
  • Bij Georefereren is het belangrijk dat je ten eerste voldoende referentiepunten hebt, en dat je voor de juiste transformatie kiest. Dat vereist wel enige kennis, gelukkig kun je die hier vinden. Overigens word in deze tutorial de Polynoom-transformatie gebruikt, die zou ik persoonlijk voor deze use-case niet gebruiken, maar het bij Helmert houden.
  • Voor je laatste punt: dat word wat lastig, omdat je alle gegevens op een mobiel apparaat inzichtelijk moet maken. Daar zijn wel apps voor, QField is er eentje - maar da’s niet de makkelijkste om mee om te gaan. Dus daarvoor is het handig als je wat meer verteld over welke apparatuur je hebt, dan kunnen we misschien een manier vinden.

Succes, en als je nog vervolg-vragen hebt: vragen staat altijd vrij hier :wink:

1 like