Ik gebruik de Hillshade-kaartlaag enorm vaak. En in de nieuwe viewer mis ik die. Blijft dat zo? Ik zou het een enorm gebrek vinden. Ik neem aan dat er meer vragen hierover zullen komen.
Mvg, L Stelwagen
Ik gebruik de Hillshade-kaartlaag enorm vaak. En in de nieuwe viewer mis ik die. Blijft dat zo? Ik zou het een enorm gebrek vinden. Ik neem aan dat er meer vragen hierover zullen komen.
Mvg, L Stelwagen
Ook ik mis de Hillshade. Zaken als Celtic fields, grafheuvels, karrensporen e.d. waren hier duidelijk in te zien. Nu word ik volledig afgeleid door de vele kleurtjes, terwijl ook de scherpte lang niet zo naar voren springt als bij Hillshade.
Is Hillshade nog te benaderen?
Indien niet; het zou gewoon teruggeplaatst moeten worden.
Geheel eens met voorgaande schrijvers. De huidige presentatie is een enorme achteruitgang qua detaillering.
Ik denk dat jullie het verkeerd zien.
ESRI heeft hillshade layers.
De verwijzing van de oudere overheid AHN pagina was eveneens naar een Esri applicatie, meen ik mij te herinneren.
De PDOK heeft nooit een hillshade layer gehad als ESRI, kaarten met hillshade., dacht ik.
Hier heb ik al eens naar gevraagd, want die hillshade van het maaiveld is een hele mooie laag om onder de bossen te kijken. Waarom levert PDOK niet zoân laag, om ook de BRT en BGT intekening te verifiĂ«ren en vast nog meer behoeftes.
Ik kreeg dit als antwoord in 2016
Uw wensen heeft PDOK voorgelegd aan de data eigenaar van AHN, dat is Rijkswaterstaat (RWS). RWS is de opdrachtgever voor PDOK voor wat betreft functionele aanpassingen op de AHN services en downloads.
Voor uw wens betreffende verbetering van de visualisaties van AHN in de lijn van Arcgis online, gaan PDOK en RWS overleggen wat er technisch mogelijk en budgettair haalbaar is. PDOK zal u informeren zodra er meer bekend is over de uitkomst.
Edit: Ik denk nu dat ik het RWS en Waterschapshuis verschil niet goed heb gezien.
Ik heb destijds meteen gemaild toen ik erachter kwam en heb recentelijk dit antwoord gekregen:
"Beste ,
Begin augustus heeft het Actueel Hoogtebestand Nederland haar digitale kaarten vernieuwd. Naar aanleiding van de verandering van deze viewer hebt u op 22-10-24 contact met ons opgenomen. In deze e-mail kom ik graag terug op uw commentaar, blik ik terug en kijk vooruit.
Het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) is een samenwerking tussen de waterschappen, Provincies en Rijkswaterstaat met als doel het vervaardigen van een digitaal hoogtebestand van Nederland. Deze organisaties hebben gezamenlijk het initiatief genomen tot vervaardigen van het AHN omdat ze gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een veilig Nederland op het gebied van watersysteem- en waterkeringenbeheer. Inmiddels werken wij namens hen aan de vijfde cyclus van dit hoogtebestand, het AHN5.
Het doel van onze viewer is een breed publiek kennis te laten maken met het hoogtemodel van de waterbeheerders. Ter verkenning zijn een aantal elementaire analyses mogelijk, zoals het trekken van een hoogteprofiel. Met de nieuwe viewer blijft de AHN organisatie dichter bij ons product en de onderliggende metingen. Zo wordt in de nieuwe viewer geen maaiveld getoond waar geen maaiveld gemeten is, bijvoorbeeld onder een (te) dicht bladerdek of door de schaduwwerking van een gebouw.
In de oude viewer werden dergelijke gaten met een schatting dichtgemaakt. Deze schatting gaf een optisch aantrekkelijk beeld maar vertelt niet het hele verhaal. Voor de taak van onze opdrachtgevers, waterbeheer, is een zuivere scheiding van meting en schatting van belang. Zo hebben wij bijvoorbeeld niet gemeten of een huis een kelder heeft. Het is belangrijk dat wij daar helder over communiceren naar bezoekers die zich bijvoorbeeld bezighouden met de afvoer van regenwater of het modelleren van overstromingen.
Met name voor de archeologie blijkt de klassieke hillshade (waarin gaten in het maaiveld zijn dichtgemaakt) essentieel voor de zoektocht naar raatakkers, karrensporen, grafheuvels, enzovoorts. Speciaal voor deze toepassing is daarom een evenknie van de oude hillshade gemaakt. Deze weergave is te bereiken via het laagselectiemenu links boven, AHN4, âmeerâ, bovenaan âgeĂŻnterpoleerd DTMâ. Deze weergave is alleen beschikbaar voor het maaiveldmodel van het AHN4. Hieronder een voorbeeld van de weergave.
Een andere veel gemaakte visualisatie bleek een combinatie van het hoogtemodel en hillshade. Deze weergave accentueert lokale hoogteverschillen en laat ook de absolute hoogte zien. Deze weergave is te bereiken via het laagselectiemenu linksboven, AHN2/3/4/5, âmeerâ, âdynamische stijlâ onder âkaart stijlenâ. Deze weergave is beschikbaar voor alle versies van het AHN.
Luchtfoto komt niet terug als achtergrond. De luchtfoto heeft, in tegenstelling tot het AHN, last van vertekening bij objecten boven het maaiveld. Door deze zogenaamde âomvallingâ zijn luchtfoto en hoogtemodel niet een-op-een aan elkaar gerelateerd. Aan de hand van publieksvragen weten wij dat dit regelmatig tot verkeerde interpretaties leidt. Het oppervlaktemodel (DSM) biedt hiervoor een alternatief. In deze weergave zijn ook de hoogte van bebouwing en vegetatie opgenomen. Deze karakteristieke hoogteverschillen helpen bij het oriĂ«nteren. Deze laag is te activeren via het laagselectiemenu linksboven, AHN2/3/4/5, âmeerâ, âDSMâ onder âkies productâ. Deze weergave is beschikbaar voor alle versies van het AHN.
Voor complexe(re) analyses is het gebruik van GIS-software de geëigende weg. Onze data zijn vrij te downloaden en via zogenaamde webservices te gebruiken in alle gangbare GIS-pakketten. Een voorbeeld hiervan is het vrij beschikbare QGIS. Hierin kunnen naar eigen inzicht kaartweergaven worden gemaakt en combinaties gemaakt worden tussen kaartlagen van verschillende bronnen. Helaas kunnen wij geen ondersteuning bieden bij het gebruik van QGIS of andere software. Wel proberen wij, op basis van best-effort naast ons werk voor de waterbeheerders, het gebruik van ons hoogtemodel te ondersteunen. Een overzicht van de beschikbare data vindt u in onze dataroom."
Ziet er naar uit dat de lagen weer zijn toegevoegd aan de nieuwe viewer!
Flinke lap tekst en duidelijk!
Wel hebben ze het over de AHN viewer, ik weet alleen niet of de topicstarter het over de AHN viewer of de PDOK viewer had.
We hopen dat we veel gebruikers hiermee hebben kunnen helpen. Het gaat inderdaad om de (vernieuwde) AHN viewer: de PDOK viewer heeft ook het verleden nooit een hillshade layer gehad, zoals @Allroads al opgemerkt had. Het verzoek uit 2016 heeft daar geen verandering in gebracht, mogelijk omdat de hillshade in de AHN viewer beschikbaar was en in de PDOK viewer enkel de âbasisâ visualisaties waren opgenomen.
Voor de âofficieleâ nieuwe AHN-viewer en toegang tot data bij de bron adviseer ik gebruik te maken van de nieuwe viewer op https://www.ahn.nl. Er zijn echter meerdere gebruikers die bij ons (Esri) hebben aangeklopt met de vraag of de hillshade visualisatie van de oude viewer die we met ArcGIS serveren beschikbaar kan blijven. We hebben vanwege deze verzoeken en willen bijdragen aan de promotie van gebruik van de prachtige open AHN data een nieuwe hoogteviewer gemaakt op eigen initiatief. Hierin zitten de oude visualisaties verwerkt.
De hoogteviewer is te raadplegen via Esri Nederland Hoogteviewer.
De viewer maakt gebruik van het AHN, maar wij doen wel een bewerking op de data (zoals on the fly dichtrekenen van no data). Wees hier bewust van bij het gebruik.
Hallo,
Ik vraag mij af waarom de hillshade alleen is toegevoegd aan de AHN4 kaart? Op de oudere kaarten (AHN2) is veel meer te ontdekken tijdens zoektochten naar archeologische sporen dan op de nieuwere, aangezien er in de afgelopen tijd veel grond is verstoord door grondwerkzaamheden.
Hartelijke groet,
Erwin de Jong
De transparatieschuif staat verkeerd om. Volledige transparantie geeft een zichtbare laag en de transparantie op nul geeft een onzichtbare laag.