Waarde van NAP hoogte in AHN1

Hoi,

Ik heb twee vraagjes over AHN1 data.

  1. Klopt het dat NAP default in cm is uitgedrukt?
  2. Is er een manier in Qgis om de Z-waarde te verschalen x0.01 voor uitvoer XYZ bestanden?

Hoi Halam,

Waarom AHN1 gebruiken? Deze data is verouderd. De AHN3 is de nieuwste, maar daar is nog geen DEM van beschikbaar - er vanuitgaande dat je de DEM gebruikt.

Verder dacht ik dat AHN in cm is. Raster kun je QGIS eenvoudig herberekenen met de Raster Calculator. Deze zit in het hoofdmenu onder Raster. Je maakt dan een nieuw raster aan met daarin je nieuwe waarden.

Maar ik zie XYZ in je post dus waarschijnlijk gebruik je LAZ-data. Daar ben ik nog niet voldoende in thuis.
Verder kun je alles over de AHN lezen op Kwaliteitsbeschrijving | AHN.

Hoi, bedankt voor de toelichting. De rede waarom ik test met AHN1 is het feit dat deze als grid 5x5 heeft, veel grover is. Voor grotere percelen merk ik dat AHN3 met 0.5×0.5 heel veel tijd kost om een TIN te genereren. Wat ik eigenlijk zou willen is AHN3 naar een 1x1m grid of 2.5x2.5m grid. Weet niet of zo’n bewerking in Qgis makkelijk is. Ahn1 heeft als nadeel dat het ongefilterd is. Ik wil ook geen ruis van bebouwing.

Ps ik maak er xyz bestanden van, geen LAZ. Deze xyz bestanden zijn input voor CAD applicaties.

Hoi halam,

AHN3 heeft alleen dtm en dsm tot nu toe, maar dan wel in zowel 0,5m als 5meter raster. Maar op zich is AHN1 als testdata best fijn juist omdat het minder nauwkeurig is. Met testen wil je niet eeuwig wachten. Maar AHN3 dtm 5 meter zou dan misschien beter zijn. Deze is trouwens in meters.
Kun je hier mee verder?

Ja. Ik zal eens met die calculator proberen z te verschalen om output xyz aledrie in m te krijgen. Rastercomversie naar mindere resolutie is de andere uitdaging, maar Qgis is op zich wel gebruiksvriendelijk. Zal eens kijken hoever ik kom. En anders meld ik me wel gewoon weer :stuck_out_tongue:

  1. Wat zou ik hier moeten invullen om Z *0.01 te krijgen? (AHN1)
  2. Wat zou ik hier moeten invullen om X&Y op een raster 2x2 te krijgen? (AHN2)

EDIT : ANTWOORD OP VRAAG 2 IS SUPER EENVOUDIG.
BIJ SAVE AS KUN JE DE RESOLUTIE WIJZIGEN. ZO KUNE DUS HEEL EENVOUDING VAN AHN3 ‘TERUG’ NAAR EEN GROVER GRID.

Leuk dat je het teruggekoppeld hebt, was benieuwd of je zo verder kon. Mooi!

Antwoord op vraag 1 (raster expressie):

40bn1@1 * 0.01

uitleg: 40bn1@1 verwijst naar de waarde uit band 1 van rasterlaag 40bn1

1 like