Waardenkaart attributentabel werkt niet

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum en aan het experimenteren met qgis voor het beheer van groenobjecten. Hierbij liep ik tegen een probleem aan en mogelijk weten jullie waar het aan zou kunnen liggen. De velden aanmaken voor een attributentabel gaat mij aardig af en dat werkt. Wil ik het voor de eindgebruiker makkelijker maken met behulp van een waardenkaart waardoor hij kan kiezen uit meerdere antwoorden gaat er iets niet helemaal goed. Ik kan de waarden wel invullen en opslaan maar vervolgens bij het plaatsen van een punt en invullen van het waardeveld gaat het niet goed. Ik kan dan wel een optie kiezen en opslaan maar vervolgens springen de gegevens naar de eerste optie die is ingevuld bij het opstellen van de waarde kaart. Ik krijg dus bij elk invulveld van de attributentabel hetzelfde antwoord ingevuld terwijl ik daar een ander antwoord heb ingevuld. Iemand enig idee waae dit aan zou kunnen liggen? Alvast hartelijk bedankt groet Melvin

Hallo. Ik heb geen ervaring met het maken van formulieren met keuzelijstjes in qgis. Maar heb je de qgis trainingshandleiding al geprobeerd?

1 like

Heb je zowel een waarde als een omschrijving in de waardenlijst ingevuld? En past het datatype van de betreffende kolom bij de te kiezen waarden?

Post anders een paar screenshots om het duidelijker te maken.

afbeelding

Zoals je kan zien zou ik graag als voorbeeld in het veld met locaties graag een keuzelijst met plaatsnamen hebben. Als ik dat dan op sla en vervolgens een punt plaats ergens op de kaart en daarna de attributentabel opent vul ik bijv enschede in. Dit sla ik dan op en vervolgens wijzigt qgis het automatisch van Enschede weer naar amsterdam, de bovenste plaats in de opgegeven waarde kaart. Uiteraard heb ik tekst geselecteerd voor het shape bestand. Hopelijk verduidelijkt dit zo, groet Melvin

De waarde onder Waarde wordt opgeslagen in je bestand, dus die moet op iedere regel verschillend zijn. Nu wordt er altijd ‘Locatie’ opgeslagen, en daarom wordt nu steeds de omschrijving ‘Amsterdam’ getoond.
Dus verander de waarden onder Waarde, bijvoorbeeld

3 likes

Oke ga het morgen even proberen op mn werk. Heel erg bedankt voor het reageren! Ik zal laten weten of het gelukt is.
Groet Melvin

Perfect het werkt! Enorm bedankt!

3 likes

Fijn om te lezen dat het werkt, bedankt voor de terugkoppeling!