Waarom dubbel aantal features in laag met arrondissementsgebieden (CBS gebiedsindelingen WFS) in QGIS?

Als ik de laag cbs_arrondissementsgebied_2019_gegeneraliseerd van de CBS gebiedsindelingen WFS open in QGIS, krijg ik 22 features: 11 polygonen, en 11 features zonder geometrie (?)
Hoe kan dat? Ik verwacht alleen de 11 polygonen. Als ik de GML bekijk, valt mij niets bijzonders op.

Vriendelijke groet,
Willy Tadema

@FrieseWoudloper gaan we naar kijken :+1:

Dat was ik ook al tegengekomen, maar dan bij andere lagen uit de gebiedsindelingen. Het zijn niet altijd dubbele hoeveelheden, sommige enkel, andere features komen 3 of 4 keer mee. Inclusief geometrie geloof ik, maar er gaat inderdaad wel iets mis denk ik.

Als je deze features vanuit QGIS wil opslaan in een geopackage of postgis db, dan krijg je foutmeldingen, bijvoorbeeld mbt dubbele id. Wel weer een mooie case voor QGIS processing toolbox:

image

1 like

Initeel probeert QGIS middels een WFS Getfeature request en paginering de features in te laden. Paginering werkte helaas niet goed waardoor QGIS middels een alternatieve strategie de features inlaadt. Dit leidt er blijkbaar toe dat features meerdere keren worden ingeladen. Inmiddels werkt paginering aan de PDOK kant weer correct en lijkt dit probleem in QGIS ook niet meer op te treden. Mochten men nog steeds dubbele features in Qgis zien, dan hoor ik dat graag.

2 likes

Ik heb dit meteen getest: Veiligheidsregio aantal klopt, maar provincies 2019 en 2018 krijg ik dubbel, van alles 1 met geometrie en 1 zonder.

@Jonna, Ik had nog wat getweaked in de performance, maar daardoor was de paginering weer kapot gegaan. Nu moet paginering weer werken en geeft QGis geen dubbele features meer.

3 likes

Check check:

12 provincies en 25 veiligheidsregio’s, top!

2 likes

En 11 arrondissementsgebieden! Top, dank voor de snelle actie!

1 like