Wanneer komt de AHN5 beschikbaar op PDOK

Weet iemand hier wat de status is van de AHN5? Op Waar vliegen we nu? | AHN vind ik de status tot en met juni, maar ik vind niet wanneer de AHN5 naar verwachting afgerond wordt en beschikbaar gesteld wordt.

Volgens dit bericht:

Ongeveer over drie jaar.

Dan stel ik voor om het AHN5 op de verjaardag van Sinterklaas, 6 december 2026, online te zetten! :santa:

Dank Anton!
Ik heb Nieuwe versie AHN beschikbaar via PDOK helemaal doorgenomen en daarin niet het antwoord dat we graag willen, maar maakt wel veel duidelijk.
Eén ding valt me nog wel op:
Op 25 mei is deze API aangekondigd WCS: https://service.pdok.nl/rws/ahn/wcs/v1_0?SERVICE=WCS&request=GetCapabilities

Maar op Nationaal georegister vind ik https://service.pdok.nl/rws/ahn/wcs/v1_0?SERVICE=WCS&request=GetCapabilities&version=2.0.1

Is dit weer een nieuwe update, of is dit gewoon hetzelfde? En zonee, kun je aangeven wat het verschil is.

Beide links verwijzen naar dezelfde databron.

Zoals ik het heb begrepen, zal via PDOK geen onderscheid meer worden gemaakt in de AHN versie, dus je ziet geen AHN4 of AHN5 meer. Het is altijd de actuele versie. Dit houdt in dat zodra AHN5 beschikbaar komt, dat de genoemde url ineens AHN5 data serveert ipv AHN4.

Via de AHN website (viewer) kun je overigens nog alle oudere AHN versies downloaden, of nog overzichtelijker via geotiles.nl

1 like

Nog even een antwoord op de oorspronkelijke vraag :slightly_smiling_face:

De AHN5 data ingewonnen in het voorjaar van 2023 (dat is ongeveer 1/3 deel van Nederland) zijn verwerkt door de inwinner en worden op dit moment gecontroleerd op kwaliteit. De leveringen hebben vertraging opgelopen door de complexiteit van de classificatie.

De AHN data van 2023 worden vrijgegeven zodra de kwaliteitscontrole aantoont dat aan de kwaliteitseisen voldaan is. Het kan zijn dat een herlevering noodzakelijk is waardoor de acceptatie van de data wat langer op zich laat wachten. De data van Perceel 2 (Noord-Nederland) zijn naar verwachting vanaf eind Q4 2023 voor derden beschikbaar. De data van Perceel 1 (West Nederland) zal wat langer duren, we verwachten deze medio Q1 2024 beschikbaar te maken.

Let wel: de losse delen van het AHN5 worden niet via PDOK vrijgegeven, maar via een ander platform (op dit moment is dat Ellipsis Drive). Zodra de data klaarstaat zullen we via het Geoforum de juiste links delen.

In 2024 en 2025 volgt de inwinning van de overige delen van Nederland. Naar verwachting zal in Q3 van 2025 zal het AHN5 voor heel Nederland beschikbaar komen. Dat is dus een jaartje eerder dan de eerder genoemde 2026. 6 december 2025 lijkt ons een prima datum om aan te houden!

3 likes