Wat is jouw favoriete QGIS plug-in?

Op internet zijn tal van blogs en lijstjes te vinden waarin mensen hun meest gebruikte QGIS plug-ins delen. Maar omdat dit vaak internationaal gericht is, dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om dit topic te gebruiken om handige plug-ins te delen? Zowel bekend als onbekend, specifiek voor Nederland, of juist internationaal, met een korte uitleg erbij waarom jij hem zo handig vindt of zo vaak gebruikt.

Op deze manier kunnen we elkaar helpen, en wellicht weer nieuwe dingen ontdekken.

2 likes

Om zelf meteen met eentje te beginnen: met de bunting labs AI vectorizer kan je met behulp van AI een ingescande kaart intekenen in QGIS, en hoef je niet meer elke lijn en polygoon handmatig in te tekenen. Er zitten wel af en toe wat foutjes in die je dan alsnog handmatig moet verbeteren, maar over het algemeen gaat het wel sneller dan wanneer je alles handmatig moet intekenen.

En daarnaast zijn er natuurlijk nog meer plug-ins die ik verreweg het meeste gebruik, zoals die van PDOK.

1 like

QuickMapServices (QMS) gebruik ik heel vaak om base maps in te laden.

De voor Nederland specifieke plugins komen hier regelmatig langs. Hier een paar voorbeelden:

Ruimtelijke Plannen

Plugin for using Dutch online zoning plans from www.ruimtelijkeplannen.nl

PDOK services plugin

Plugin to easily load the available Dutch PDOK (Publieke Dienstverlening Op de Kaart) services. Currently only in Dutch.

BGT Import

Import Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) for QGIS3

Buienradar Plugin

A simple plugin that retrieves weather data from the Dutch Buienradar API. Currently only in Dutch.

KLIC Viewer

View the result of a B4Udig request of the Netherlands to prevent damage

StreetSmart

This plugin manages the Street Smart imagery

IMAER Plugin

Plugin for handling AERIUS and UK Air Pollution Assessment Service (APAS) IMAER files

2 likes

En deze, van de provincie Zeeland (en mijzelf), niet speciaal voor Nederland maar wel net nieuw, kreeg deze week een leuke review op een Duits blog:

1 like

qgis2web, kun je een interactieve kaart maken voor niet-QGIS gebruikers. Heel leuk ! ik gebruik het weleens als ik de output van een groot gebied wil laten zien, pdf is dan niet handig.

2 likes

Ah super! Die kende ik nog niet @Laura

Hier zag ik ook nog een lijstje met plug-ins langskomen: Top 7 Essentiële QGIS Plug-ins | Geo-ICT Training Center
Met PDOK op nr. 1, maar ook wel wat andere plug-ins die wereldwijd worden gebruikt.

1 like

Volgens mij kan dat niet. “Het meeste” is het meeste, vijf plug-ins kunnen niet alle vijf het meeste gebruikt worden.

Dus iemand moet eventjes snel een plug-in-plug-in schrijven die precies bijhoudt hoe vaak je plug-ins gebruikt :wink:

Ik gebruik het meeste de Georeferencer om luchtfoto’s uit de Tweede Wereldoorlog te georefereren.