Wat zijn de Z waardes precies van de AHN3 pointclouds?

Ik vroeg me af de z hoogtes in de AHN de hoogtes zijn inclusief de terreinhoogte (DTM)?
Ik weet dat ze bij de LIDAR die ze leveren een hoogte inclusief de terrein hebben zitten, en apart of een terreinhoogte bestand die je er kan vanaf kan trekken zodat je de echte hoogte hebt van alle objecten. Het is me niet duidelijk of de z hoogtes bij de point clouds zo verwerkt zijn dat alle terreinhoogte er van al van af gehaald is.

Als dit niet is verwerkt, zou ik dan de DTM van de Lidar ervan af kunnen halen om de echte hoogtes van alle objecten in de pointclouds eruit te halen?

Met vriendelijke groet,

Mean_king17

De hoogtes in het AHN zijn in NAP (het nationale hoogtereferentiestelsel). Dat betekent dus dat de objecthoogte de hoogte in NAP is, en niet de hoogte van het object zelf. Je kunt inderdaad de NAP terreinhoogte van de NAP objecthoogte aftrekken om tot de objecthoogte (lokaal) te komen. Maar let wel op: op de lokatie van een object, is er geen data in het DTM. Je kunt dus niet zomaar van het DSM het DTM aftrekken om de lokale objcethoogte over te houden. Wat wel kan is een lokale terreinhoogte bepalen en die handmatig van het DSM aftrekken. Het is afhankelijk van de variatie van het maaiveld of je dat voor een groter gebied kan doen, of echt heel lokaal.

Wat je ook zou kunnen doen, is het DTM dichtinterpoleren zodat de no-data gebieden op de plek van de objecten een terreinhoogte krijgen. Daarna kun je het dichtgeinterpoleerde DTM wel van het DSM aftrekken. Ook hier moet je dan wel opletten bij bijv. objecten die rondom niet dezelfde maaiveldhoogte hebben.

4 likes

Top, dit beantwoord mijn vraag zeker! Ik zal het gewoon dicht interpoleren en kijken hoe dat gaat