Waterschapsgrenzen: Waterschap Noorderzijlvest dubbel

Zowel in de GeoPackage als in de GML is het Waterschap Noorderzijlvest 2x opgenomen.

In de GML hebben de meeste waterschappen ook dezelfde gml_id én dezelfde localid. De namespace is juist weer overal verschillend?

In de GeoPackage wordt het duidelijk, waarom er 2 zijn opgenomen. Het attribuut tijdstipregistratie laat zien, dat er op 20 juli 2024 een nieuw record is toegevoegd. Kan het oude record worden verwijderd, @Berend?

Goedemorgen @emacgillavry ,

Dank voor de scherpte en de melding!

Wij hadden dit ook al geconstateerd en (inmiddels) gemeld aan Noorderzijlvest. Wij kunnen de data zelf niet aanpassen, dit moet bij de bron gebeuren.
Wij hebben wel (een aantal) oplossingsricht(en) gegeven voor de oplossing, het is alleen even wachten op het waterschap zelf om de oplossing door te voeren in hun kernregistratie en een nieuwe levering van hun gegevens te doen.

Als ik hoor wanneer het opgelost is, zal ik het hier ook laten weten.

Hopelijk gaat Waterschap Noorderzijlvest er snel mee aan de slag. Misschien voor een volgende keer hier ook even melden als er zo’n constatering is gedaan? Kijken jullie ondertussen naar de GML om daar gml_id en localid en namespace eenduidig om te nemen? Kan het tijdstipregistratie ook in de GML worden opgenomen?

Sorry voor mijn onvolledige antwoord @emacgillavry, ik heb jouwbevindingen overgenomen in onze registratie en deze zullen we zeker gaan adresseren.

Deze specifieke GML wordt gemaakt om aan de INSPIRE verplichting(en) te voldoen. We zijn aan het kijken of wij (de waterschappen) afgemerkt kunnen worden voor deze verplichting en om dit via de Bestuurlijke Grenzen API (en eventuele opvolgers hiervan) te voldoen.

Ik kan nu dus nog niet zeggen of wij (grote) wijzigingen gaan doen op deze publicatie.

1 like

Goedemiddag @emacgillavry , ik ben er even in gedoken; gml:id en localid worden automatisch gegenereerd in het Gegevensknooppunt waterschappen (GkW) waar de waterschappen hun brondata aanleveren en van waaruit wij de publicaties maken.

Het gml_id (in de GML) wordt gevuld met het nen3610id. Het nen3610id van een object wordt aangemaakt zodra een record aangemaakt (en opgestuurd) wordt naar het GkW. Er zit hier nog een actie op om elk gml_id binnen de GML uniek te maken met een +1 counter. Anders konden we geen geldige GML (volgens INSPIRE standaarden) opleveren.

Het nen3610id wordt als volgt samengesteld: LANDCODE.WBHCODE.##.TABELNAAM.OBJECTID
Voor Noorderzijlvest is dat: NL.WBHCODE.34.Admingrenswaterschap.1

Het local_id wordt gevuld met een deel van dit nen3610id (het laatse deel- TABELNAAM.OBJECTID).
Het veld namespace wordt gevuld met een ander deel van dit nen3610id (het eerste deel - LANDCODE.WBHCODE.##),

Het veld beginlifespanversion is de INSPIRE variant van tijdstipregistratie en zou moeten worden gevuld met de created_date van het object (in de Kernregistratie van een waterschap). Ik zie dit veld niet terugkomen in de GML en zal daar nog even achteraan gaan.

Ik kan tevens bevestigen dat Noorderzijlvest de levering van de grens heeft aangepast en ga ervan uit dat dit morgen ook op PDOK verwerkt wordt.

Kun jij hier wat mee? Mocht je nog vragen hebben… Je weet me te vinden.

Beste @emacgillavry ,

De View-service (WMS) en de Download-service (GeoPackage) van de dataset Waterschappen waterschapsgrenzen IMSO op PDOK en NGR zijn bijgewerkt.

De INSPIRE set; Waterschappen Administratieve eenheden INSPIRE (WMS en GML) is nog niet bijgewerkt, dit doen we (handmatig) éénmaal per maand in samenwerking met het Kadaster, omdat de geautomatiseerde levering daar nog niet goed verwerkt wordt.

Bij de volgende verwerking zullen deze datasets ook gecorrigeerd worden.

1 like

Dankjewel voor deze uitvoerige terugkoppeling. Fijn, om te lezen, dat er stappen gezet gaan worden om de dataset in GML toch aan te pakken. Benieuwd naar de volgende levering.

1 like