Weergave straatnamen op TOP10NL

Beste,

De dataset van de TOP10NL heb ik gedownload. Wat ik nu graag wil is het weergeven van alle straatnamen in een plaats. Zo te zien zit er in de TOP10NL.gdb een tabel genaamd: Wegdeel_Naam die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Of ik kan bijvoorbeeld de nwb_wegen.gpkg gebruiken van de PDOK.

Belangrijk voor mij is, dat ik, afhankelijk van het type straat, er een een andere styling wordt toepast op het label. Snelwegen worden bijvoorbeeld dikker en groter weergegeven dan secundaire wegen. Heeft iemand hier toevallig een handige werkwijzer voor?

Denk dat je eerst beste kunt zeggen waar je de TOP10NL hebt gedownload. Via PDOK is de standaard bron bijv via de Download Viewer als GeoPackage. Je noemt een .gdb bestand dat lijkt mij proprietary format, of spelfout. ‘Wegdeel_Naam’ als tabel zegt mij niets.

In ieder geval denk ik dat TOP10NL niet de juiste bron is, ook niet NWB wegen. ‘Wegdeel’ in TOP10NL heeft weliswaar een ‘naam’ kolom, maar kunnen ook meerdere namen zijn en is vaak leeg. Alle straatnamen van Nederland (denk alleen die adressen bevatten) staan wel in de BAG maar hebben weer geen geometrie. Dat schiet niet op.

Mijns inziens, en wat ik zelf ook doe in map5topo.nl: ik gebruik OpenStreetMap data voor wegennet, snelwegen t/m geitenpaden. Deze is m.i. veel vollediger en actueler dan TOP10NL en NWB wegen. BAG is nog actueler, maar heeft dus geen weg-geometrie. Er zit een duidelijke classificatie in de wegtypen en maximaal 1 naam (of leeg) per wegdeel-lijn, de “Way”. Styling wordt dan veel simpeler. Alleen OSM data downloaden, omzetten en filteren heeft wat uitdaging maar daar zijn veel tools voor. Tenzij je “authentieke data” moet gebruiken, zou ik die weg gaan.

1 like

Het klopt dat in TOP10NL niet alle objecten een naam hebben. Toch is de vulling best goed.
Zo heeft 58% van de wegdelen in TOP10NL een naam.
En 90% van alle openbare ruimtes van het type weg uit de BAG zijn gekoppeld aan 1 of meer TOP10NL wegdelen.

Dat is interessant @daniel.tewinkel ! Wist niet dat Openbareruimtenamen uit BAG in TOP10NL zaten. Zo leer je altijd weer wat bij :nerd_face:

Ik ben met aggregatie queries in PostGIS wat gaan quantificeren in TOP10NL Wegdeel en OSM “Roads”. Omdat een naam aan meerdere Wegdelen, of name aan OSM Ways gekoppeld kan zijn (opsplitsing) gebruik ik even "Distinct", alle unieke namen. Ok dan wordt ‘Dorpsstraat’ bijv maar 1x geteld, maar gaat om relatieve verschillen.

Data is uit juni (TOP10NL) en aug (OSM) 2024.

• TOP10NL: alle unieke namen uit de BAG (isbagnaam = 'ja'): 138035
  • TOP10NL: alle unieke namen met een lijn of hartlijn: 139600
  • OSM: alle unieke name in Ways met een lijn (1 type): 157010

Dan zou je zeggen dat er meer namen in OSM zitten. Maar is niet helemaal eerlijke vergelijking. In TOP10NL wegdeel zitten ook punten en vlakken, en knooppuntnamen (verkeerspleinen) bijvoorbeeld. Is dan lastig aggregeren omdat die Wegdelen meerdere ‘naam’ waarden kunnen hebben. Alle namen uit de BAG zijn wel eenmalig per Wegdeel object.

@NiekS21 Al met al denk ik dat je met TOP10NL toch in eerste instantie goed overweg kan. Zeker als de BAG Openbareruimtes naar 100% gaan. Met queries, denk zelfs op de GeoPackage, kun je dan alle lijnstukken met namen filteren. Iets als:

SELECT naam, geometrie_hartlijn FROM top10nl.wegdeel 
    WHERE  
     geometrie_hartlijn  IS NOT NULL AND 
     naam IS NOT NULL;

etc

@daniel.tewinkel lijkt mij interessant weer samenwerking OSM-BRT(Next) te zoeken! Voor BAG zijn er wel werkprocessen voor import in OSM. Er is heel lang geleden, rond 2009 (?) wel TOPVECTOR (“3DShapes”) import gedaan in OSM. Omgekeerd: er zijn veel mappers in NL actief, maar ook bijv TomTom en Meta, ter plaatse vaak.

Waarom al deze analyses?
De vraag was in lijn met mijn dagelijks werk om een best-of dataset/data selectie te doen uit Basisregistraties en OSM voor de ontwikkeling van een geĂŒnificeerd datamodel/DB. Op de komende FOSS4G-NL-BE presenteer ik daar ook over.

2 likes

Dan nog in aanvulling daarop: de BAG bevat de officiële schrijfwijze van alle openbare ruimte. Maakt niet uit of er huizen (verblijfsobjecten, of nog nauwkeuriger: adresseerbare objecten aan staan. Dat bevat ook de stand- en ligplaatsen. ) aan staan of niet. Immers, wat er nog niet is kan komen en de hulpdiensten moeten ook weten waar ze heen moeten als er iets gebeurt op een weg waar geen huizen aan staan.

Als openbare ruimte worden onder meer aangemerkt: weg,
water,
terrein,
spoorbaan en
landschappelijk gebied.

Zoals Just terecht opmerkt bevat de naamgeving openbare ruimte in de BAG geen geometrie. Daar is de BGT voor met het (multi-)punt object: openbare ruimte label.

Als het goed is bevat elk bgt-object: weg, water, etc een openbare ruimte label en komt andersom elke naamgeving openbare ruimte uit de BAG ten minste 1x voor in de BGT.

Beste @Just_OSGeo ,

Bedankt voor je reactie. De data heb ik via de ‘Datasets - Esri Nederland’ groep in ArcGIS Online (in de toekomst wil ik deze data rechtstreeks bij het Kadaster downloaden, maar dit is momenteel nu eenmaal ons proces). In dit TOPNL.gdb bestand dat je daar kunt downloaden zit onder andere ook een ‘Wegdeel_Naam’ tabel met ~2.5 miljoen records met straatnamen in Nederland.

Onlangs heb ik een script geschreven (in PyQGIS, om het ook nog redelijk toegankelijk te houden voor mijn collega’s) waarmee ik automatisch een uitsnede maak in een .pbf-bestand, herprojecteer en alleen de lagen die ik wil eruit filter. Het filteren van straatnamen, op basis van wegtype, moet dan ook prima te doen zijn. Ik heb inderdaad al gezien dat de wegnamendata in OSM completer is.

Helaas ben ik tijdens de FOSS4G op vakantie, anders was ik graag komen kijken!

De BAG bevat inderdaad de officiĂ«le schrijfwijze voor openbare ruimtenamen (en dus ook wegnamen). In TOP10NL wordt de schrijfwijze van de wegnaam dan ook aan de BAG geverifieerd. Indien succesvol wordt het attribuut isBAGnaam met “ja” gevuld. “Nee” betekent niet direct dat de schrijfwijze afwijkt, maar dan is het in ieder geval niet gelukt om deze (automatisch) te verifiĂ«ren.

1 like

Ok @NiekS21 ok, met ESRI data kan ik je niet helpen. Ik zie in de BAG van 8 sept 2024 dat er 286981 actueel-bestaande Openbareruimte (OR) objecten zijn in Nederland. Omdat in Top10NL (en OSM) Wegdelen gesegmenteerd zijn, zal het aantal records veel groter zijn. Overigens zit het gemeente-id in de eerste 4 letters van de OR identificatie. Hierdoor kunnen snel alle ORs van een gemeente uitgefilterd (BAG), bijv Amstelveen:

SELECT * FROM bagactueel.openbareruimteactueelbestaand where identificatie like '0362%'

Niet alle ORs zijn straten trouwens, zie Openbareruimtetype in BAG spec.

@ThomasHaarlem Labels zijn ook weer niet zo handig.

Ok dus 3 datasets: BAG, Top10NL, BGT. Maar stel ik wil een tabel met alle OR identifiers, plus namen en geometrie, dan is dat m.i. een klein projectje om dit af te leiden. Namen en geometrie en wegkenmerk evt wel uit Top10NL, maar ook met wat aggregatie, en edge cases zoals Dorpsstraat in Gemeente A loopt over in Dorpsstraat Gemeente B haal je er m.i. zonder BAG id’s niet uit

Krijg trouwens net een email binnen van Kadaster met artikel “De samenhang tussen Basisregistraties in 2023 gestegen”. Dat is mooi!
Maar op inter-model/schema nivo, koppeling is er n.a.v. bovenstaande nog flink wat werk te doen

Mijn tip voor de modelleurs: kijk eens hoe OpenStreetMap dit heeft opgelost.

1 like

Nog wat aanvullende info:
De Esri-file geodatabase (extensie: .gdb ) van @NiekS21 vind je op https://storymaps.arcgis.com/stories/9717bbaca94e4aa89c45ef1b1634e90a

Dat file geodatabase format is al ruim 15 jaar de slimmere opvolger van de shapefile.
Werd in opensource tooling (met nam GDAL/OGR en Qgis) aanvankelijk ondersteund met een read-ony driver, gebaseerd op de proprietary Esri file-gdb toolkit. GDAL/OGR (en QGis) gebruik sinds enige jaren de read/write/update OpenFileGDB driver.
Echter, deze Top10nl filegeodatabase is in (proprietary) compressed format, en dat ondersteunt de OpenFileGDB driver niet: zie OpenFileGdb can't read data from a compressed file geodatabase · Issue #753 · OSGeo/gdal · GitHub.
Om die te uncompressen heb je een vriendje met een ArcGIS licensie nodig :slight_smile:
Of je installeert “met de hand” de Esri FileGDB driver, zoals beschreven op Install GDAL FileGDB Driver to Edit and Write File Geodatabase in QGIS – RASHMS.COM

1 like

Hou er rekening mee dat de data die via Esri beschikbaar wordt gesteld alleen gebruikt mag worden in combinatie met Esri-software.
Zie de Esri Nederland Terms of Use

1 like

Goeie toevoeging!
Betekent dit dat je een door Esri beschikbaar gestelde file geodatabase (fgdb) allĂ©Ă©n met OGR en/of QGis mag gebruiken als je dat via de fgdb-driver (ESRI File Geodatabase (FileGDB) — GDAL documentation) doet (die is immers met een Esri SDK gebouwd), en niet via de openfilegeodatabse driver :thinking:

De Esri FileGDB API library is uitgebracht onder een Apache 2.0 licentie. Het is de vraag of het hierbij formeel nog gaat om een Esri-product, ondanks dat het door Esri is ontwikkeld.
Mocht het dat wel zijn, dan kun je de data alleen gebruiken in combinatie met de FileGDB-driver. Maar wat kun je er dan vervolgens mee?
Je kunt de data niet in bijvoorbeeld een ander bestandsformaat zetten of in een PostGIS-database en vanaf daar gebruiken met QGIS.
De data mag ook niet met derden worden gedeeld.

Overigens staat er op de Dataset download pagina dat er een ArcGIS Online organisatie account of developer account benodigd is.

Het is nog best lastige materie. Zelf blijf ik om zeker te zijn, als niet-Esri-klant, ver uit de buurt van de data die zij beschikbaar stellen.

3 likes