Dat is interessant @daniel.tewinkel ! Wist niet dat Openbareruimtenamen uit BAG in TOP10NL zaten. Zo leer je altijd weer wat bij
Ik ben met aggregatie queries in PostGIS wat gaan quantificeren in TOP10NL Wegdeel en OSM âRoadsâ. Omdat een naam
aan meerdere Wegdelen
, of name
aan OSM Ways
gekoppeld kan zijn (opsplitsing) gebruik ik even "Distinct"
, alle unieke namen. Ok dan wordt âDorpsstraatâ bijv maar 1x geteld, maar gaat om relatieve verschillen.
Data is uit juni (TOP10NL) en aug (OSM) 2024.
- TOP10NL: alle unieke namen uit de BAG (
isbagnaam = 'ja'
): 138035
- TOP10NL: alle unieke namen met een lijn of hartlijn: 139600
- OSM: alle unieke
name
in Ways
met een lijn (1 type): 157010
Dan zou je zeggen dat er meer namen in OSM zitten. Maar is niet helemaal eerlijke vergelijking. In TOP10NL wegdeel zitten ook punten en vlakken, en knooppuntnamen (verkeerspleinen) bijvoorbeeld. Is dan lastig aggregeren omdat die Wegdelen meerdere ânaamâ waarden kunnen hebben. Alle namen uit de BAG zijn wel eenmalig per Wegdeel object.
@NiekS21 Al met al denk ik dat je met TOP10NL toch in eerste instantie goed overweg kan. Zeker als de BAG Openbareruimtes naar 100% gaan. Met queries, denk zelfs op de GeoPackage, kun je dan alle lijnstukken met namen filteren. Iets als:
SELECT naam, geometrie_hartlijn FROM top10nl.wegdeel
WHERE
geometrie_hartlijn IS NOT NULL AND
naam IS NOT NULL;
etc
@daniel.tewinkel lijkt mij interessant weer samenwerking OSM-BRT(Next) te zoeken! Voor BAG zijn er wel werkprocessen voor import in OSM. Er is heel lang geleden, rond 2009 (?) wel TOPVECTOR (â3DShapesâ) import gedaan in OSM. Omgekeerd: er zijn veel mappers in NL actief, maar ook bijv TomTom en Meta, ter plaatse vaak.
Waarom al deze analyses?
De vraag was in lijn met mijn dagelijks werk om een best-of dataset/data selectie te doen uit Basisregistraties en OSM voor de ontwikkeling van een geĂŒnificeerd datamodel/DB. Op de komende FOSS4G-NL-BE presenteer ik daar ook over.