Wegmarkeringen als vlak in Zuid-Holland

Bij de provincie Zuid-Holland zijn we aan het onderzoeken of we wegbelijningen en wegmarkeringen met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen herkennen uit onze luchtfoto’s. We hebben hiervoor trainingsdata nodig in vlakvorm. Helaas beschikt onze eigen Dienst Beheer Infrastructuur hier niet over. We hebben helaas zonder resultaat al bij een aantal gemeenten geïnformeerd.
Is er iemand die binnen het grondgebied van de provincie Zuid-Holland beschikt over geo-informatie over wegbelijningen in vlakvorm. We zijn op zoek naar data voor een flink gebied zodat we kunnen trainen op onze luchtfoto’s, waaronder wegbelijning in schaduw en andere omstandigheden, om ons model zo robuust mogelijk te maken. Het gaat om alle vormen van wegbelijning, zoals haaientanden, blokmarkeringen, wegpijlen, stopstrepen, onderbroken en doorgetrokken strepen, bus-aanduidingen, etc.

Ons doel is om uit luchtfoto’s geo-informatie af te leiden in vlakvorm

Het zou erg fijn zijn als iemand ons kan helpen. Alvast bedankt!

Volgens mij heeft rijkswaterstaat die data. De naam ben ik ff kwijt.

Voor de Gemeente Amsterdam heeft een UvA Master student op basis van panoramafoto’s de fietssymbolen uit de foto’s gedestilleerd

Last year, Tobias Garritsen (MSc AI UvA) started the development of our models for detecting bike lanes and bike symbols using Mask R-CNN¹. Later, Chris Eijgenstein improved and optimized the bike symbol localization pipeline to make sure that we can run the pipeline for the whole city and create a map of all bike symbols in Amsterdam. For his implementation, he used Faster R-CNN² and a refactored Python implementation of the MRF-based triangulation procedure to estimate the object geolocations - keep an eye on our blog, a post with more technical details about that is coming soon.

Dit zou ook voor complexere belijning kunnen.

1 like

Zou je een mailtje willen sturen naar info@hashtaggeodata.nl voor contactgegevens? Dan stuur ik vandaag nog de wegbelijning/markering van Rijkswaterstaat in de vorm van een geopackage.