Welke objecten bevat de dataset BGT?

We willen alle BGT objecten met feature info in onze gisviewer tonen. Zijn de Pdok BGT datasets hiervoor geschikt.
Tot nu toe heb ik in pdok alleen datasets gevonden met water, panden, wegen, spoorlijnen, terreinen.

We zijn op zoek naar een set met alle objecten inclusief, bomen, masten, kunstwerken riolering, enz…
Kan iemand hier advies over geven?

Alvast bedankt
Jacques de Seriere

Halllo @jdeseriere

De PDOK BGT dataset (Introductie - PDOK) bevat de volledige BGT met alle Features:

bak, begroeidterreindeel, bord, buurt, functioneelgebied, gebouwinstallatie, installatie, kast, kunstwerkdeel, mast, onbegroeidterreindeel, ondersteunendwaterdeel, ondersteunendwegdeel, ongeclassificeerdobject, openbareruimte, openbareruimtelabel, overbruggingsdeel, overigbouwwerk, overigescheiding, paal, pand, plaatsbepalingspunt, put, scheiding, sensor, spoor, stadsdeel, straatmeubilair, tunneldeel, vegetatieobject, waterdeel, waterinrichtingselement, waterschap, wegdeel, weginrichtingselement, wijk

Bomen zitten zo bijvoorbeeld in vegetatieobject. Het objectenhandboek IMGeo objectenhandboek · Praktijkhandleiding voor toepassing van de BGT|IMGeo standaarden bij de objectafba... beschrijft alle objecten/features. Succes John.

Kleine aanvulling: hou er wel rekening mee dat van niet-verplichte IM-Geo onderdelen niet alle bronhouders deze features al vullen/aanleveren. Zo blijft bijvoorbeeld mijn eigen gemeente het vertikken om de bomen (vegetatieobjecten) in hun BGT-deel te zetten. Met lichtmasten (zitten in de tabel paal) is het al niet veel beter. Van veel niet-verplichte onderdelen zul je vaak maar 40 tot 60% vulling zien. Hopelijk wordt dat de komende jaren wat beter.

2 likes

Nog een aanvulling daarop: gemeenten die wel bomen (of andere niet-verplichte objecten) aan de BGT aanleveren, leveren alleen die objecten aan die zij zelf in beheer hebben. Dus voor gebieden waar gemeenten wettelijk bronhouder zijn maar geen beheer uitvoeren, zal je ook niet snel de niet-verplichte objecten aantreffen.

2 likes

Hartelijk Dank, hiermee gaan we het wel redden denk ik!