Wensen, bugs en issues PDOK website en Viewer

Op de pagina van de gesloten luchtfoto’s zie je wel een knop naar de metadata service records naar het NGR maar niet de metadata data.

lufo

Als je kijkt bij een aantal andere datasets zie je ze daar wel allebei staan.
(gemeld via PDOK KCC)

De BRK Linked Data site maakt melding van een SPARQL endpoint, maar niet waar ik dit kan vinden.

Als je de info van de laag opvraagt en je scrolt door de gegevens dan is het sluiten van het info-scherm wat onhandig. Je moet dan of naar boven scrollen om op het kruisje te kunnen klikken, of je klikt in de kaart, maar als er info beschikbaar is dan sluit het schermpje niet. En als je het schermpje ergens halverwege tijdens het scrollen hebt gesloten en je klikt opnieuw dan staat je (nieuwe) scherm nog in de vorige stand.

Je kunt het SPARQL endpoint vinden op https://data.pdok.nl/sparql. @dvh of @Rob zouden jullie deze link ook op de Linked Data - BRK pagina en de Linked Data - PDOK pagina willen toevoegen (en dan ook bij de BRT en BAG)

Sparql endpoint is ook op brk.basisregistraties.overheid.nl/sparql beschikbaar (als redirect naar data.pdok.nl/sparql), idem voor BAG en BRT

@thijsb Het issue dat u een 404 krijgt bij het downloaden van de BRT set en overige downloads is verholpen.

Mogelijk gerelateerd aan https://forum.pdok.nl/t/wensen-bugs-en-issues-pdok-website-en-viewer/1499/12. Ik merk dat de kaart pannen op Android (Oreo) niet altijd werkt. Het lijkt m.n. een probleem in Firefox, maar ook in Chrome doet ie het soms niet. Soms werkt het ineens weer wel.

Iets anders dat me opviel is dat wanneer je in Chrome (ook Android) omlaag pant, de pagina ververst. Je bent dan je toegevoegde kaartlagen kwijt.

Paar dingen die mij opvallen:

  • Ook al staan er 0 datasets aan, je krijgt toch altijd de BRT die aan staat. Ik snap dat het handig is om altijd alvast een achtergrond kaart aan te zetten, maar zet deze dan tussen de actieve datasets. Ik heb een tijdje geprobeerd de BRT achtergrond kaart uit te zetten, maar dat kan dus niet ;-). Het lijkt er ook op dat ik hierdoor sommige kaartlagen niet kan bekijken: de BRT blijft er altijd boven op getekend. (bv Luchtfoto 25cm PDOK)
  • Als je de BGT aanzet en een object wil bekijken dan kan dat, maar je krijgt maar een klein deel van de data te zien. In onderstaande plaatje kan ik bv niet het BAGID opzoeken:

In de oude viewer kan ik ondertussen ook niet meer de BGT bekijken. Ik kan dus bv niet meer achterhalen in de viewer wat een wegtype is.

Hallo @Alexander,

Op dit moment zie ik dat er een probleem zit in de luchtfoto laag, waardoor deze niet getekend wordt. Hier gaan we naar kijken. Workaround voor de luchtfoto is om naar beneden te scrollen in de lijst tot ‘Luchtfoto’s en labels’ en daarin een van de luchtfoto kaartlagen te selecteren. Die geven wel beeld. Dat de BRT achtergrondkaart op dit moment niet uit te schakelen is, is een bekend probleem en staat op de lijst om aangepakt te worden.

Ik heb dit probleem zelf niet. Zie hieronder voor een animatie:

pdok-viewer

In welke webbrowser ervaar je het probleem?

Ook in de oude viewer werkt het bij mij naar behoren:

Dank Gerben, fijn z’n snelle reactie ;-).

  • Als ik de nieuwe viewer in chrome gebruik kan ik wel door de BGT objectdata scrollen. Zelf gebruik ik voornamelijk firefox, hier werkt het kennelijk niet in. In Edge werkt het ook niet, maar in IE11 weer wel.
  • Vandaag werkt het ook in de oude viewer niet. Toen ik de melding aanmaakte kon ik de BGT kaartlaag niet aanzetten. Wellicht een tijdelijke hickup.

Hoi Alexander, geen probleem :).
We gaan even wat testen inplannen met Firefox en Edge. Dan kunnen we die problemen hopelijk ook spoedig oplossen. Dank voor de melding!

De data achter de kaartbeelden van de BGT worden regelmatig ververst. Het kan dan soms zijn dat het iets langer duurt voordat de kaartlaag zichtbaar wordt. Je raakt dan waarschijnlijk een gebied dat op dat moment nog niet is gecached door de PDOK services. Wees gerust, de servers in de achtergrond gaan op dat moment meteen voor je aan de slag om als eerste deze kaartbeelden aan te leggen en op te slaan in de cache.

FeatureInfo zou nu ook weer goed moeten werken in Firefox & Edge. Met dank aan @hanslemkes!

1 like

Op de meldingen pagina https://www.pdok.nl/meldingen wordt momenteel alleen de datum van een melding weergegeven niet de tijd. Dit werd in de oude site wel weergegeven. Kan de tijd weer worden toegevoegd. Dan is het beter te zien wat de duur van een bepaalde verstoring was.

Bedankt voor de tip wij zullen voortaan de tijden ook vermelden bij meldingen.

Zoekfunctie op de datasets

Vanaf nu bestaat op pdok.nl nieuwe functionaliteit om de lijst van datasets te doorzoeken.
Gebruikers kunnen zo op veel gebruikte kernwoorden gemakkelijk zichtbaar krijgen welke datasets informatie bevatten over het gezochte onderwerp.

2 likes

Een interessante mogelijkheid die ik graag zou zien is een formulier bij Actuele Meldingen om een storing door te geven.

1 like

Nieuwe functionaliteit beschikbaar in de PDOK Viewer
Begin 2020 is het gebruiksgemak van de PDOK Viewer verbeterd. Hiermee komen we tegemoet aan de wens van gebruikers om functionaliteit uit de oude viewer ook in de nieuwe aan te bieden.

In de nieuwe viewer is meetfunctionaliteit toegevoegd, zijn de zoomniveaus uitgebreid en worden x- en y-coördinaten getoond als je met de muis over de kaart beweegt.
Daarnaast is de viewer mobile ready gemaakt, zodat bij gebruik op tablet, telefoon of smartwatch de weergave wordt aangepast aan de schermgrootte.

Met de komst van de verbeterde versie verdwijnt de oude PDOK viewer. Per 30 april 2020 gaat de oude viewer offline.

2 likes

Het zou mooi zijn als we in de viewer eenvoudiger konden zoeken naar een mapservice, bijvoorbeeld met een filterfunctie bovenaan de boom met services.
Ik weet vaak niet onder welke categorie een bepaalde service valt (is ‘Wijken’ bijvoorbeeld een administratieve eenheid, een bestuurlijke grens of valt het onder CBS Wijken en Buurten?), dus moet ik eerst de categorieën openklappen.

Als ik vanaf de startpagina zoek, en op ‘Bekijk in PDOK viewer’ klik, wordt de gevonden dataset ook niet direct aan de kaart toegevoegd.

Wat ook handig zou zijn is een directe link vanaf de viewer naar de bijbehorende dataset pagina’s.

3 likes

Ha @bveldkamp,

Dank voor je bericht en je ideeën om de Viewer van PDOK verder te verbeteren. We verzamelen wensen op onze backlog en daar heb ik jouw punten ook aan toe gevoegd.

Het zou erg handig zijn als de gebruikers op de kaart kan klikken, en men dan de coördinaten (decimale graden) van dat punt ergens kan zien (en kan kopiëren). Zou dit mogelijk zijn?