Wensen voor nieuwe versie INSPIRE plugin

Geonovum gaat de INSPIRE plugin binnenkort updaten voor versie 3 van QGIS. Zijn er aanvullende wensen en suggesties voor deze plugin?

Graag voor 8 oktober mailen naar inspire@geonovum.nl

1 like

Voor degene die zich afvragen wat het verschil is met de PDOK plugin en wat de INSPIRE plugin doet:
De INSPIRE plugin maakt alle Nederlandse INSPIRE datasets (mits voorzien van een service) direct beschikbaar in QGIS. Een deel daarvan wordt ook via de PDOK plugin ontsloten.
De INSPIRE plugin maakt het mogelijk om direct via het Nationaal Georegister de INSPIRE datasets en services te vinden en te gebruiken.
De INSPIRE data is te doorzoeken via trefwoord, INSPIRE-thema of type service en het gevonden resultaat is direct toe te voegen aan QGIS.

Hoi Ide,

Als maker van de pdokserviceplugin heb ik de Inspire plugin altijd supermooi gevonden (stiekum eigenlijk mooier dan de mijne :slight_smile: ).

Ik vraag me eigenlijk af waarom jullie de plugin eigenlijk alleen laten werken voor de Inspire lagen. Wanneer er (ook) een optie zou zijn om gewoon in alle andere metadata records te zoeken, zou de pdokservicesplugin eigenlijk niet meer nodig zijn.
(of bv alleen maar om de ondergrondkaarten snel te kunnen laden).
Ik weet uit ervaring wel dat er veel mis kan gaan met services, maar desnoods gewoon alle PDOK-lagen ontsluiten moet toch mogelijk zijn?

Technisch zou ik Kay willen vragen om voor QGIS3 niet meer urllib te gebruiken, maar gebruik te maken van de QgsNetworkConnection / Qt connecties.

Verder zou het mooi zijn om ergens de gebruikte url’s te kunnen loggen, bv in de message log in een apart tabje? Dan kun je als gebruiker die url’s bv zelf oppakken en ‘even’ in de browser plakken om te zien waarom iets het (niet) doet.

Ik kan geen WMS stylen kiezen toch? Het zou fijn zijn als je ook de verschillenden beschikbare stijlen zou kunnen zien.

Verder iets waar ik met de pdokservicesplugin ook tegenaan loop: sommige services zijn gewoon niet zomaar te laden: omdat ze bv schaalafhankelijk zijn, of omdat ze te traag zijn of niet goed omgaan met grote oppervlakken (zeg WFS en WCS).

Verder niks dan lof! Ik vind het een prachtige plugin!

Mochten jullie nog meer ideeen wensen, stuur me dan gerust een berichtje :slight_smile:

1 like

Enkele gedachten rond de QGIS INSPIRE plugin.

  • Wat is het idee van WCS downloaden? (de download geeft momenteel direct een error op de beschikbare INSPIRE WCS-en). Zou het niet beter zijn om de reguliere add-wcs-to-map wizard te starten vanuit de inspire plugin?

  • Is het een idee om Atom-downloaden uit te breiden, waarbij niet de atom in de browser geopend wordt, maar de Atom uitgelezen wordt en er direct een lijstje met downloads getoond wordt om er 1 van te downloaden (en openen in qgis)?

  • Ik ben wel met Richard eens dat het filter op Inspire een beetje jammer is. Al geeft het natuurlijk wel invulling aan de titel van de plugin.

  • Wat dat betreft is het ook goed om de relatie met de ‘metasearch’ plugin te benoemen. ‘Metasearch’ heeft een zelfde doelstelling (een catalogus bevragen en gekoppelde services direct openen). Is er bijvoorbeeld sprake van gedeelde bibliotheken?

  • Als je naar de Belgische plugin kijkt (waar dit werk op gebaseerd is?), dan zie je dat dat een veel uitgebreidere plugin is met locatie zoeken, kadastraal perceel zoeken, hoogtemodel… In die vorm zou het een erg mooie QGIS-NL plugin zijn. Misschien ook terugmelden via de kaart. Het volledige NGR doorzoeken zou daar dan mooi tussen passen.

1 like

@idevisser Puur uit nieuwsgierigheid: heb(ben) je/(jullie) iets met de input kunnen doen?

@simeon, we hebben de input voorgelegd aan de ontwikkelaar. Niet alle input wordt nu echter meegenomen, maar we houden het wel in ons achterhoofd bij eventuele verdere doorontwikkeling.
Echter de suggesties om de plugin te verbreden, worden niet meegenomen. Het betreft namelijk de INSPIRE plugin. Dus worden alleen de INSPIRE datasets ontsloten (deels zijn dit ook PDOK lagen).

1 like

De nieuwe versie van de INSPIRE QGIS plugin is sinds kort beschikbaar, zie: https://plugins.qgis.org/plugins/inspireNL/.