WFS request met cql_filter parameter (wordt niet ondersteund door PDOK)

,

Beste PDOK,

Ik wil een request uitvoeren op de gemeente laag, om daar de geometrie op te halen van een specifieke gemeente: (zie onderstaande requests)

In de response krijg ik 1 record (count=1) retour, maar dat is van een andere gemeente (1e record in de dataset).

Ik heb een vergelijkbare request gemaakt op een andere laag, daar werkt dit wel.

Wat doe ik verkeerd in de request op de pdok service voor de gebiedsindelingen laag. ?

Hoi @RobertD
PDOK ondersteunt geen cql_filter query parameter, zie ook de andere topics over dit onderwerp Zoekresultaten voor 'cql' - Geoforum

Dat het werkt op warmtealtas.nl is dat dit een Geoserver implementatie betreft.

Het goede nieuws is dat je een cql_filter om kan schrijven naar een (standaard) &FILTER=... wat door iedere OGC WFS implementatie ondersteunt zal worden.

<Filter>
	 <ogc:PropertyIsEqualTo>
		 <ogc:PropertyName>statnaam</ogc:PropertyName>
		 <ogc:Literal>Roermond</ogc:Literal>
	 </ogc:PropertyIsEqualTo>
</Filter>

https://service.pdok.nl/cbs/gebiedsindelingen/2021/wfs/v1_0?service=WFS&version=2.0.0&request=GetFeature&typeNames=gebiedsindelingen:gemeente_gegeneraliseerd&propertyName=gebiedsindelingen:statnaam&FILTER=<Filter><ogc:PropertyIsEqualTo><ogc:PropertyName>statnaam</ogc:PropertyName><ogc:Literal>Roermond</ogc:Literal></ogc:PropertyIsEqualTo></Filter>&count=1&startIndex=0&outputFormat=GML3

1 like

Wouter,

Dank voor de toelichting & oplossing.

Ik lees in andere topic’s dat PDOK met Mapserver werkt, die cql_filter niet ondersteunt, waardoor je dus met de FILTER parameter in ‘xml stijl’ moet werken in requests.

Dit is de topic waarnaar je verwijst, waarin uitgelegd is waarom PDOK (en RIVM) geen cql_filter ondersteunt.

1 like