WFS-service van watervlakken en -lijnen

Hallo, ik ben benieuwd of er een WFS-service beschikbaar is die alle watervlakken en -lijnen van Nederland bevat. Ik zie dat er soortgelijke vragen eerder gesteld zijn, daar wordt onder andere verwezen naar downloads van TOP10NL en BGT. Ik zou graag willen weten of er ook een WFS-kaartlaag beschikbaar is. Ik kan het tot nu toe niet vinden.
Ik heb wel gezien dat in de TOP10NL kaartlagen zitten voor watervlakken en -lijnen, maar die zijn voor zover ik kan zien alleen als WMS-kaartlagen beschikbaar. Verder zie ik in PDOK geen andere kaartlagen die wat ik zoek bevatten. Ik wil graag de vorminformatie gebruiken zoals die in een WFS-service beschikbaar is.
Is er zo’n WFS-service beschikbaar? En zo ja, wat zijn daar de gegevens van?
Alvast hartelijk dank!

Deze misschien?

https://www.pdok.nl/geo-services/-/article/hydrografie-physical-waters-inspire-geharmoniseerd-

Dank voor het antwoord! Ik probeer nu de kaartlaag met QGIS te bekijken, maar daar krijg ik alleen foutmeldingen die bijvoorbeeld zeggen: “Ongeldige kaartlaag: De laag pagingEnabled=‘true’ restrictToRequestBBox=‘1’ srsname=’
’ url=’
’ version=‘auto’ is geen geldige laag en kan niet worden toegevoegd aan de kaart. Reden:”.

Mogelijk doe ik iets verkeerd, ik ben geen expert in het gebruik van QGIS. Wat ik in QGIS doe is het toevoegen van een WFS-laag met de url die genoemd staat in de link van het antwoord. QGIS verkort dit zelf door ‘?&request=GetCapabilities&service=WFS’ weg te halen. Elke kaartlaag die ik aan mijn project probeer toe te voegen geeft vervolgens een melding als bovenstaand.

Doe ik iets fout, of mankeert er iets aan de WFS-service?
Ik heb moeite gehad dit antwoord ingezonden te krijgen door de links die er in staan, ik heb ze vervangen door ‘
’.

De fout krijg ik ook, maar waarom dat weet ik niet.

QGIS kort de url mogelijk af omdat dit beschreven is in de XML van de pagina bij de betreffende Operation. In principe moet QGIS voldoende hebben aan de informatie uit die pagina en gegevens kunnen ophalen. Je zou een mailtje kunnen sturen aan de beheerder, via de contactpagina:

Dat je moeite hebt met de links komt omdat je nog te weinig rechten hebt om (meerdere) url’s te plaatsen. Als je een tijdje vaste bezoeker bent geweest en regelmatig een berichtje hebt geplaatst, dan wordt het ook mogelijk om eens een url te gebruiken :slight_smile:

Werkt ook in mijn QGIS (3.15) niet, en heb even gekeken waar het mis gaat. De capabilities ophalen werkt wel (anders kun je ook geen layer kiezen natuurlijk) maar na het toevoegen van de laag doet qgis een DescribeFeatureType request. Die levert in geval van de hy-p service een nogal leeg document op:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspire/hy-p/wfs?SERVICE=WFS&REQUEST=DescribeFeatureType&VERSION=2.0.0&TYPENAMES=hy-p:Shore&TYPENAME=hy-p:Shore

en bij een werkende WFS in QGIS bijvoorbeeld dit:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?SERVICE=WFS&language=dut&STARTINDEX=554000&COUNT=1000&SRSNAME=urn:ogc:def:crs:EPSG::28992&SERVICE=WFS&REQUEST=DescribeFeatureType&VERSION=2.0.0&TYPENAMES=bag:ligplaats&TYPENAME=bag:ligplaats

Verder heb ik er geen verstand van maar misschien brengt dit iemand anders hier op een idee. :slight_smile:

PS Wist je dat je in QGIS sinds versie 3.14 met F12 een “Debugging panel” kunt openen en zien wat voor requests QGIS het internet opstuurt? Net als elke webbrowser, super handig!

1 like

een kleine correctie het document: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspire/hy-p/wfs?SERVICE=WFS&REQUEST=DescribeFeatureType&VERSION=2.0.0&TYPENAMES=hy-p:Shore&TYPENAME=hy-p:Shore is niet leeg
 maar bevat een verwijzing naar het betreffende xsd welke het feature beschrijft.

Dit is hoe INSPIRE geharmonizeerde datasets werken (m.b.t. het raadplegen van het model). Wij kunnen namelijk niet de content van de link (http://inspire.ec.europa.eu/schemas/gn/4.0/GeographicalNames.xsd) knippen-plakken en die teruggeven met een ‘DescribeFeatureType’ gezien er naar de officiĂ«le xsd verwezen dient te worden. En dat kan (zover ik weet) alleen maar door een include op te nemen.

Dank je! (Ik zei ook, nogal leeg en niet helemaal leeg. :slight_smile:)

Zou QGIS (of eigenlijk GDAL) dus anders met dit soort services moeten omgaan?

true :smiley:

Ja,
 maar om eerlijk te zijn vanuit PDOK is het idee om ‘afscheid’ te nemen van INSPIRE geharmonizeerde dataset via WFS aan te bieden. We gaan dit vervangen door deze als ATOM’s (de volledige download) aan te bieden. Omdat we zien dat dergelijke datamodellen moeilijk (dynamisch) te consumeren zijn en men vaak toch graag de volledige set wil hebben, wanneer daar behoeft naar is.

Dus wil/moet je je handen daaraan branden? Als er ‘echt’ vraag naar was dan was iets als de app-schema plugin voor QGIS mogelijk een groter succes geweest
??

1 like

Supergoede tip! :+1:

Wij hebben besloten om de TOP10NL download te gebruiken, omdat dat de data bevat die wij nodig hebben. Graag hadden we een WFS-service gehad, zodat je niet steeds hoeft te downloaden en nabewerken, maar het zij zo. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
Dank voor alle reacties!